Gender Inequalities in Academic Achievement among Internally Displaced children in Colombia

Contenido principal del artículo

Adriana Carolina Silva-Arias
Jaime Andrés Sarmiento-Espinel
Laura Victoria Gónzalez-Cogollos

Resumen

Abstract
Using 2015 data of the Colombia Demographic and Health Survey, we investigated the incidence of belonging to a household with an Internally Displaced Person (IDP) on the likelihood of grade retention by sex. Particularly, a bivariate logistic regression was used to identify the correlation between families with IDP and children's gender on the probability of repeating a school year. Boys' were negatively affected when they live in an IDP household. Also, boys had a higher likelihood of repeating a grade. We need to know how to act upon the social determinants that create social gaps and disadvantages across IDP, but also, to align with Sustainable Development Goals to eliminate gender inequalities.



Keywords: Academic Failure, Grade Repetition, Violence, armed conflicts, gender roles, civil war, Disadvantaged groups, Displaced Persons, War Victims.

Detalles del artículo

Cómo citar
Gender Inequalities in Academic Achievement among Internally Displaced children in Colombia. (2020). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 18(2), 1-19. https://doi.org/10.11600/1692715x.18213
Sección
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Biografía del autor/a

Adriana Carolina Silva-Arias, Universidad Militar Nueva Granada, Colombia

Economista de la Universidad del Rosario, Magíster en economía de la Universidad de los Andes, Doctora en
estudios de población de El Colegio de México. Profesora Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá,
Colombia. 0000-0003-1610-881X. Índice H5: 8. Correo electrónico: adriana.silva@unimilitar.edu.co

Jaime Andrés Sarmiento-Espinel, Universidad Militar Nueva Granada, Colombia

Economista y Magíster en economía de la Universidad Javeriana, Doctor en economía de El Colegio de
México. Profesor Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia. 0000-0002-1945-6054. Índice H5:
6. Correo electrónico: jaime.sarmiento@unimilitar.edu.co

Laura Victoria Gónzalez-Cogollos, Universidad Militar Nueva Granada, Colombia

Economista de la Universidad Militar Nueva Granada, Magíster en política social de la Universidad Javeriana.
Joven investigadora Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia. 0000-0002-7876-724X. Índice
H5: 1. Correo electrónico: asistente2.gesma@unimilitar.edu.co

Cómo citar

Gender Inequalities in Academic Achievement among Internally Displaced children in Colombia. (2020). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 18(2), 1-19. https://doi.org/10.11600/1692715x.18213