Social representations on education of street boys and girls in Santiago and Quito
Main Article Content
Abstract
The following paper shows the results of a social representation action-search about inequalities in street children education. The main results shows that street children leaves school because they feel expel due to bad grades and punishment related to their bad adaptation to school regulations. In a neoliberal society where schools are indicated as the only method of social mobility, such expulsion is an expulsion from society and from an opportunity of a decent life.
Keywords: street children, education, social mobility
Article Details
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Abric, J. (2005). Methodologie d'étude des représentations sociales. París: Eres.
Contreras, D. (2004). Pobreza, desigualdad y movilidad. Santiago de Chile: La Tercera.
Cornejo, R., Redondo, J. (2007). Variables y factores asociados al aprendizaje escolar: una discusión desde la investigación actual. Estud. pedagóg. 33 (2), pp. 155-175.
Cumsille, G. & Garretón, M. (2000). Percepciones culturales de la desigualdad. Santiago de Chile: Departamento de Sociología Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile. Ministerio de Planificación y Cooperación.
Domínguez, F. (2001). Teorías de las Representaciones sociales. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Dussel, I. (2007). La forma escolar y el malestar educativo. Clase 4, Curso de Post grado Psicoanálisis y prácticas socioeducativas. Flacso. Argentina.
Finocchio, L. (2007). Lecturas docentes. Refugio del malestar. Clase 7, Curso de Post grado Psicoanálisis y prácticas socioeducativas. Flacso. Argentina.
Gandini, A. (2005). En la búsqueda de nuevos caminos. Comunicación presentada al Primer Congreso de Psicología Comunitaria. Quito. Ecuador.
Giust, A. (2002). Entretien. En J. Barus-Michel, E. Enríquez & A. Lévy (2003). Vocabulaire de Psychosociologie: Références et position. París: Eres.
Guerrero, P.(2009). Sentido del vínculo con niños y niñas para educadores de calle. Revista CEES UC. Recuperado el 7 de septiembre de 2009,
de: http://issuu.com/cees-uc/docs/perspectivas_cees-uc-7
Jodelet, D. (1989). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría, en S. Moscovici. Psicología Social II, pensamiento y vida social. Madrid: Paidós.
Kemmis, S. & Mc Taggart, R. (1988). Cómo planificar en la investigación-acción. Barcelona: Laertes
Montenegro, M. & Pujol, J. (2003). Conocimiento Situado: Un Forcejeo entre el Relativismo Construccionista y la Necesidad de Fundamentar la Acción, Revista Interamericana de Psicologia/ Interamerican Journal of Psychology, 37 (2), pp. 295-307.
Ossa, C. (2003). Uso, abuso y desgaste de la expresión "Libertad de expresión" en Chile. Genealogía y crítica. Comunicación y medios, 13, pp. 81-94.
Ramos, J. (2005). Los vulnerables. En "Cómo ha cambiado la vida de los chilenos". Recuperado el 7 de julio de 2007, de: http://www.ine.cl/canales/sala_prensa/revistaseconomicas/24/josephramos24.pdf
Revault d'Allones, C. et al. (1999). La démarche clinique en sciences humaines. París : Dunod.
Redondo, J. (2005). El experimento chileno en educación: ¿conduce a mayor equidad y calidad en la educación?, Última Década, (22), pp. 95- 110.
Salazar, G. (1996). Las Avenidas del Espacio Público y el Avance de la Educación Ciudadana. Última Década, (4), pp. 31-65.
Sandoval, C. (1998). Investigación Cualitativa. Módulo cuatro. Investigación cualitativa. Bogotá, D. C.: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, Icfes.
Sodré, P. & Gonçalves, L. (2006). As indicações das crianças sobre uma edificação adaptada para a educação infantil estudos e pesquisas em psicologia, UERJ, RJ, año 5, (1), Recuperado el 10 de junio de 2007, de: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v5n1/v5n1a06.pdf
Torres, O. (2004). Los niños callejeros o la vida de la calle. En L. Serra, et al. (comp.) Infancia y adolescencia en América Latina. Aportes desde la sociología. Tomo II, Lima: Ifejant, Instituto de Formación para Educadores de Jóvenes.
Wagner, W. & Elejabarrieta, F. (1994). Representaciones Sociales. En F. Morales. Psicología Social. Madrid: McGrawHill.