Determinants of rearing and socialization opportunities in childhood and adolescence

Main Article Content

Ianina Tuñón

Abstract

Within the past few decades in Argentina, different life paths and transitions have weighed upon the new generations, associated to a set of factors of a socio-economic and political -institutional nature, as well as the households' social terms. In this context, I ask myself: to what extent are upbringing and socialization opportunities of childhood in each vital cycle associated to diverse types of households (monoparental, non monoparental, extended or non-extended)? Or are origin social inequalities which determine upbringing and socialization processes in childhood? The article allows us to acknowledge the influence of the type of household.in its association with the social stratification of that household. These questions will be formulated upon the information provided by the Argentine Social Debt Poll, the Argentine Social Debt Observatory, and the Argentine Catholic University (2007-2009).


Keywords: childhood, adolescence, upbringing, socialization, social inequality, type of household, Argentina.

Article Details

How to Cite
Determinants of rearing and socialization opportunities in childhood and adolescence. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(2), 903-920. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/79
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biography

Ianina Tuñón, Pontificia Universidad Católica Argentina.

Coordinadora del Barómetro de la Deuda Social de la Infancia (ODSA-UCA) de la Pontificia Universidad Católica Argentina. Magister en Investigación en Ciencias Sociales y Socióloga (UBA). Av. Alicia Moreau de Justo 1500, 4° piso, Of: 462. Tel: 54-11-4338-0615 / 0733. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Argentina. Agradezco a Agustín Salvia, director del Odsa, su incansable estímulo, su cuidadosa lectura y sugerentes observaciones en la construcción de los modelos de regresión desarrollados en el presente artículo. Correo electrónico: ianina_tunon@uca.edu.ar

How to Cite

Determinants of rearing and socialization opportunities in childhood and adolescence. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(2), 903-920. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/79

References

Agudelo, M. E. (2005). "Descripción de la dinámica interna de las familias monoparentales, simultáneas, extendidas y compuestas del municipio de Medellín, vinculadas al proyecto de prevención temprana de agresión". Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1 (3), pp. 153-180.

Berger, P. & Luckman, Th. (1989). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Buvinic, M. (1997a). Women in poverty: A New Global Underclass. Washington: Carnegie Endowment for International Peace Stable. Recuperado el 12/10/2009, de: http://www.jstor.org/pss/1149088

Buvinic, M. & Gupta G. R. (1997b). Female- Headed Households and Female- Mainted families: Are they Worth Targeting to Reduce Povertyin Developing Countries? Universidad de Chicago. Recuperado el 8/9/2009, de: http://www.jstor.org/stable/1154535

Carli, S. (1999). "La infancia como construcción social". En Carli, S. De la Familia a la Escuela. Infancia, socialización y subjetividad, (pp. 11- 36). Buenos Aires: Santillana.

Cepal (1994). Familia y futuro: un programa regional en América Latina y el Caribe. Serie Libros de la Cepal, 37. Santiago de Chile: Publicación de las Naciones Unidas.

DII-Odsa (2004). Barómetro de la Deuda Social Argentina/ 1. Las Grandes Desigualdades. Buenos Aires: Departamento de Investigación Institucional, UCA.

DII-Odsa (2005). Barómetro de la Deuda Social. Argentina/ 2. Las Desigualdades Persistentes. Buenos Aires: Fundación Arcor y Educa.

DII-Odsa (2007). Barómetro de la Deuda Social Argentina/ 3. Progresos Sociales 2004- 2006. Buenos Aires: Fundación Arcor y Educa.

DII-Odsa (2008). Barómetro de la Deuda Social Argentina/ 4. Ãndices de Desarrollo Humano y Social: 2004- 2007. Buenos Aires: Fundación UCA.

DII-Odsa (2009). Barómetro de la Deuda Social Argentina/ 5. La Deuda Social Argentina: 2004-2008. El Desarrollo Humano y Social en la Argentina en los umbrales del bicentenario. Buenos Aires: Fundación UCA.

García, B. & Oliveira O. (2005). "Mujeres jefas de hogar y su dinámica familiar". En Revista Papeles de Población enero- marzo, 43, pp. 29- 51.

Griffa, M. C. & Moreno, J. E. (2001). Claves para una psicología del desarrollo. Vida prenatal. Etapas de la niñez. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Kish, L. (1995). Diseño estadístico para la investigación. Madrid: CIS.

Lezcano, A. (1999). "Las miradas sociológicas sobre los procesos de socialización". En S. Carli. De la Familia a la Escuela. Infancia, socialización y subjetividad, (pp. 11-39) Buenos Aires: Santillana.

López, N. (2003). Educación y equidad. Algunos aportes desde la noción de educabilidad. Buenos Aires: IIPE- Unesco- Documento para discusión.

Mayer, E. S. (1997). What Money Can't Buy. Family income and children's life chances. Cambridge- London: Harvard University Press.

Montoya, B. & Landero, R. (2008). "Satisfacción con la vida y autoestima en jóvenes de familia monoparentales y biparentales". Revista Psicología y Salud, 18. pp. 117- 122.

Nirenberg, O. (2006). Participación de adolescentes en proyectos sociales: aportes conceptuales y pautas para su evaluación. Buenos Aires: Paidós, Colección Tramas Sociales, Vol. 39.

Rubio, J. C. (2009). "El festejo de cumpleaños". En I. Tuñón (2009). Argentina 2004- 2008: Condiciones de vida de la niñez y adolescencia. Buenos Aires: Fundación UCA y Arcor.

Salvia, A. & Tuñón, I. (2003). Los jóvenes trabajadores frente a la educación, el desempleo y el deterioro social en la Argentina. Buenos Aires: Documento de trabajo Friederich Stiftung.

Tuñón, I. & Miguel, L. (2007). Argentina 2006: Condiciones de vida de la niñez. Buenos Aires: Fundación UCA y Arcor.

Tuñón, I. (2008). Argentina 2007: Condiciones de vida de la niñez y adolescencia. Buenos Aires: Fundación UCA y Arcor.

Tuñón, I. (2008). "Condiciones materiales de vida, socialización y formación de niños, niñas y adolescentes en la Argentina urbana". Ponencia presentada en el Cuarto Congreso Nacional de Políticas Sociales, Asociación de Políticas Sociales, Santa Fe, 12 al 14 de noviembre de 2008.

Tuñón, I. (2009). Argentina 2004 - 2008: Condiciones de vida de la niñez y adolescencia. Buenos Aires: Fundación UCA y Arcor.

Urresti, M. (2000). "Adolescentes, consumos culturales y usos de la ciudad". Revista Encrucijadas, 6 (2), pp. 36-43.

Urresti, M. (2008). "Ciberculturas juveniles: vida cotidiana, subjetividad y pertenencia entre los jóvenes ante el impacto de las nuevas tecnologías de la comunicación y la información". Buenos Aires: La Crujía Ediciones.