Educators' conceptions on childhood, early alphabetization and learning
Main Article Content
Abstract
This article presents insights derived from various research processes of La Sabana University in the research of Education and Childhood Research Group Education and educators. They are directed to investigate conceptions of childhood who have the initial level educators and seek understanding about the ways in wich educators learn. It defines the initial literacy learning of children given the importance of this process in a society and a literate culture. After several years of qualitative research, we fopund high incidence of daily practice and childhood conceptions in learning educators.
Keywords: childhood, learning of the teachers, initial literacy, school, conceptions of childhood.
Article Details
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Castedo, M. (1989). Los hijos del analfabetismo. Propuestas para la alfabetización escolar en América Latina. En E. Ferreiro. México, D. F.: Siglo XXI.
De Tezanos, A. (1985). Maestros: artesanos intelectuales. Bogotá, D. C.: Universidad Pedagógica Nacional-Ciid.
De Tezanos, A. (2006). El maestro y su formación: tras las huellas y los imaginarios. Bogotá, D. C.: Magisterio.
Elichiry, N. (2000). Saberes y prácticas del psicólogo educacional. Su relación con el docente como sujeto de aprendizaje. En N. Elichiry. Aprendizaje de niños y maestros. Buenos Aires: Manantial.
Ferreiro, E. (1989). Los hijos del analfabetismo. México, D. F.: Siglo XXI.
Gómez, A. & Gómez, R. (2006). Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos de política educativa para la primera infancia. Ponencia presentada al Primer Congreso Internacional de Pedagogía e Infancia. Bogotá. Universidad de la Sabana.
Guzmán, R. J. (2003). El aula de clase: La cúspide de la enseñanza. Bogotá, D. C.: Universidad Central.
Guzmán, R. J. (2009). Concepciones de infancia que tienen las educadoras del nivel inicial en Chía. Informe final de investigación. Bogotá. Facultad de Educación. Universidad de La Sabana.
Guzmán, R. J. (2010). Cómo se modifican las concepciones de infancia de los estudiantes del programa de Pedagogía Infantil de la Universidad de La Sabana a lo largo de su formación. Informe final de investigación. Bogotá. Facultad de Educación. Universidad de La Sabana.
Icbf (1997). Proyecto Pedagógico Educativo Comunitario. Bogotá, D. C:Icbf.
Márquez, J. (2008). Lógicas, realidades y transformaciones del sentido común. Cinco aproximaciones. Medellín. Universidad Nacional de Colombia.
Mercado, R. (2002). Los saberes docentes como construcción social. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Perafán, G. (2005). Pensamiento y conocimiento de los profesores. Bogotá, D. C.: Nomos.
Torres, R. M. (2010). Deserción y repitencia. Recuperado el 2 de febrero de 2010, de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85774_archivo_pdf.pdf
Zimmerman, M. & Gerstenhaber, C. (2000). Acerca del enseñar y del aprender: una aproximación a las concepciones docentes en el nivel inicial. En N. Elichiry. Aprendizaje de niños y maestros. Buenos Aires: Manantial.