Training of teachers: faces of the past that remain and reshape the teaching profession.
Main Article Content
Abstract
In this article I try to show that many of the studies that have been made about the social significance of being a teacher and their training in the past are representations still present in the current world. This implies that still exist, even in teacher training institutes such as the Escuelas Normales Superiores reviewed in this paper - the image of a teacher who
lacks of information, is deprived of own knowledge and performs a variety of activities in the school. From this perspective, the result image is that anyone can play a role in this "job-professionâ€, having as a primary requirement for admission an enormous vocation, which is similar to that of a pastor-teacher.
Keywords: teachers, subjects lacking, destitute of knowledge, teacher training institutions.
Article Details
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Apple, M. (1983). Ideología y Currículo. Madrid: Akal.
Castro, H. & Aguirre, E. (2008). Evaluación Externa de las Escuelas Normales Superiores. Informe final. Bogotá, D. C.: Documento de circulación interna.
Congreso de la República de Colombia (1994). Ley General de Educación. Bogotá, D. C.: Diario Oficial.
Helg, A. (1987). La educación en Colombia: 1918 - 1957. Bogotá, D. C.: Plaza & Janés.
Liston, D. & Zeichner, K. (1994). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid: Ediciones Morata.
Martínez, A., Noguera, C. & Castro, J. (2003). Currículo y Modernización. Cuatro décadas de educación en Colombia. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio, 2a. ed.
Ministerio de Educación Nacional (2002). Decreto 1278: Estatuto de Profesionalización Docente. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional (2007). Perfil docente. Documento de circulación interna. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional. (2008). Informe de las Ficha de Evaluación. Documento de circulación interna. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.
Popkewitz, Th. (1994). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Ediciones Morata.
Quiceno, H. (2004). Pedagogía católica y escuela activa en Colombia, 1900 - 1935. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio, 2a. ed.
Saldarriaga, O. (2003). Del oficio de maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Bogotá, D. C: Cooperativa Editorial Magisterio.
Tedesco, J. C. (1995). El Nuevo Pacto Educativo: Educación, Competitividad y Ciudadanía en la Sociedad Moderna. Madrid: Anaya.
Tezanos, A. (2006). El maestro y su formación: tras las huellas y los imaginarios. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio.
Vasco, C., Martínez, A., Vasco, E. & Castro, H. (2007). Base para una política, para la formación de educadores. Documento de circulación interna. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional-Universidad del Valle.
Vives, J. (1995). Diálogos Sobre la Educación. Barcelona: Altaya.
Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia. Bogotá, D. C.: Editorial Universidad de Antioquia/ Anthropos / Siglo de Hombre Editores.