Training of teachers: faces of the past that remain and reshape the teaching profession.

Main Article Content

Heublyn Castro

Abstract

In this article I try to show that many of the studies that have been made about the social significance of being a teacher and their training in the past are representations still present in the current world. This implies that still exist, even in teacher training institutes such as the Escuelas Normales Superiores reviewed in this paper - the image of a teacher who
lacks of information, is deprived of own knowledge and performs a variety of activities in the school. From this perspective, the result image is that anyone can play a role in this "job-professionâ€, having as a primary requirement for admission an enormous vocation, which is similar to that of a pastor-teacher.



Keywords: teachers, subjects lacking, destitute of knowledge, teacher training institutions.

Article Details

How to Cite
Training of teachers: faces of the past that remain and reshape the teaching profession. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(1), 557-576. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/68
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biography

Heublyn Castro , Estudiante de Sexta Cohorte del Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud del Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales y el Cinde.

Licenciada en Historia de la Universidad del Valle; Especialista en Educación Sexual de la Universidad San Buenaventura de Cali; Magister en Intervención Educativa y Currículo de la Universidad Complutense de Madrid; Magister en Educación y Desarrollo Humano de la alianza Cinde-Universidad de Manizales. Estudiante de Sexta Cohorte, del Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, del Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la alianza Cinde-Universidad de Manizales. Correo electrónico: Heublyn@gmail.com

How to Cite

Training of teachers: faces of the past that remain and reshape the teaching profession. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(1), 557-576. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/68

References

Apple, M. (1983). Ideología y Currículo. Madrid: Akal.

Castro, H. & Aguirre, E. (2008). Evaluación Externa de las Escuelas Normales Superiores. Informe final. Bogotá, D. C.: Documento de circulación interna.

Congreso de la República de Colombia (1994). Ley General de Educación. Bogotá, D. C.: Diario Oficial.

Helg, A. (1987). La educación en Colombia: 1918 - 1957. Bogotá, D. C.: Plaza & Janés.

Liston, D. & Zeichner, K. (1994). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid: Ediciones Morata.

Martínez, A., Noguera, C. & Castro, J. (2003). Currículo y Modernización. Cuatro décadas de educación en Colombia. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio, 2a. ed.

Ministerio de Educación Nacional (2002). Decreto 1278: Estatuto de Profesionalización Docente. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (2007). Perfil docente. Documento de circulación interna. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional. (2008). Informe de las Ficha de Evaluación. Documento de circulación interna. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.

Popkewitz, Th. (1994). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Ediciones Morata.

Quiceno, H. (2004). Pedagogía católica y escuela activa en Colombia, 1900 - 1935. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio, 2a. ed.

Saldarriaga, O. (2003). Del oficio de maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Bogotá, D. C: Cooperativa Editorial Magisterio.

Tedesco, J. C. (1995). El Nuevo Pacto Educativo: Educación, Competitividad y Ciudadanía en la Sociedad Moderna. Madrid: Anaya.

Tezanos, A. (2006). El maestro y su formación: tras las huellas y los imaginarios. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio.

Vasco, C., Martínez, A., Vasco, E. & Castro, H. (2007). Base para una política, para la formación de educadores. Documento de circulación interna. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional-Universidad del Valle.

Vives, J. (1995). Diálogos Sobre la Educación. Barcelona: Altaya.

Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia. Bogotá, D. C.: Editorial Universidad de Antioquia/ Anthropos / Siglo de Hombre Editores.