Risks associated with the use of technologies in adolescents, a systematic review

Main Article Content

Lucía Nadador Moncayo
Andrés Sánchez-Suricalday

Abstract

(analytical)
The main objective of this research is to know the risks associated with the use of technology among adolescents. A review of the existing literature was carried out, following the Prisma model, where aspects such as low self-esteem, psychosocial problems and exposure to content were identified, which can trigger family conflicts, learning difficulties and anxiety disorders. The results highlight the importance of promoting healthy and responsible use of technology among adolescents. Furthermore, it has been found that parental or teacher mediation acts as a protective factor. Likewise, the need to continue research is discussed, taking into account the constant technological evolution and its impact on youth. It is recommended to develop more specific and effective intervention strategies.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Primera Sección: Teoría y Metateoría

Author Biographies

Lucía Nadador Moncayo, Centro Universitario Cardenal Cisneros- Universidad de Alcalá

Psicóloga, Centro Universitario Cardenal Cisneros (adscrito a la Universidad de Alcalá). 0009-0006-0413-1130
H5: 0. Correo electrónico: lucia.nadador@alu.cucc.es

Andrés Sánchez-Suricalday, Centro Universitario Cardenal Cisneros- Universidad de Alcalá

Doctor en Educación, Universidad de Alcalá. Magíster en Innovación e Investigación Docente, Universidad Nacional de Educación a Distancia. Licenciado en Psicología, Universidad Autónoma de Madrid. Profesor del Centro Universitario Cardenal Cisneros (adscrito a la Universidad de Alcalá). 0000-0002-2959-6341. H5: 4. Correo electrónico (autor de correspondencia): andres.sanchez@cardenalcisneros.es

How to Cite

Risks associated with the use of technologies in adolescents, a systematic review. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 23(1), 1-19. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.23.1.6692

References

Acosta-Silva, D. A. & Muñoz, G. (2012). Juventud digital: revisión de algunas aseveraciones negativas sobre la relación jóvenes-nuevas tecnologías. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), pp. 107-130.

*Adorjan, M., Ricciardelli, R., & Saleh, T. (2022). Parental technology governance: Teenagers’ understandings and responses to parental digital mediation. Qualitative Sociology Review, 18(2), 112-130. https://doi.org/10.18778/1733-8077.18.2.0

Arab, L., & Díaz, G. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica las Condes,26(1), 7-13. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001

Arias, O., Gallego, V., Rodríguez, M., & del Pozo, M. (2012). Adicción a las nuevas tecnologías. Psicología de las Adicciones,1, 2-6.

Arnaiz, P., Cerezo, F., Giménez, A., & Maquilón, J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de cyberbullying entre adolescentes. Anales de Psicología, 32(3), 761-777. https://doi.org/10.6018/analesps.32.3.217461

Berríos, L., & Buxarrais, M. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y los adolescentes: algunos datos. Monografías virtuales. Ciudadanía, democracia y valores en sociedades plurales,5, 1-69. https://bit.ly/3Os7NFu

*Burnell, K., George, M., Jensen, M., Hoyle, R., & Odgers, C. (2022). Associations betweenadolescents’ daily digital technology use and sleep. Journal of Adolescent Health, 70(3), 450-456. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2021.09.033

*Cava, M.-J., Tomás, I., Buelga, S., & Carrascosa, L. (2020). Loneliness, depressive mood and cyberbullying victimization in adolescent victims of cyber dating violence. International Journal of Environmental Research And Public Health, 17(12), 4269. https://doi.org/10.3390/ijerph17124269

Cerisola, A. (2017). Impacto negativo de los medios tecnológicos en el neurodesarrollo infantil.Pediátr Panamá,46(2), 126-31.

*Charmaraman, L., Richer, A., Ben-Joseph, E., & Klerman, E. (2021). Quantity, content, and context matter: Associations among social technology use and sleep habits in early adolescents. Journal of Adolescent Health, 69(1), 162-165. https://doi.org/gm4fz6

*Dib, J., Haddad, C., Sacre, H., Akel, M., Salameh, P., Obeïd, S., & Hallit, S. (2021). Factors associated with problematic internet use among a large sample of Lebanese adolescents. BMC Pediatrics, 21(1). https://doi.org/10.1186/s12887-021-02624-0

Erikson, E. H. (1970). Infancia y sociedad. Hormé.

*Fat, L. , Cable, N. , & Kelly, Y. (2021). Associations between social media usage and alcoholuse among youths and young adults: Findings from understanding society. Addiction, 116(11), 2995-3005. https://doi.org/10.1111/add.15482

Garitaonandia, C., Fernández, E., & Oleaga, J. (2005). Las tecnologías de la información y de la comunicación y su uso por los niños y los adolescentes. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 3, 45-64. https://doi.org/10.31921/doxacom.n3a3

*Ghorashi, Z., Loripoor, M., & Lot"pur-Rafsanjani, S. (2019). Mobile access and sexting prevalence in high school students in Rafsanjan City, Iran in 2015. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 24(4), 416-425. https://doi.org/ntvf

Giménez, A., Luengo, J., & Bartrina, M. (2017). ¿Qué hacen los menores en internet?: usosde las TIC, estrategias de supervisión parental y exposición a riesgos.Electronic Journal of Research in Educational Psychology,15(3), 533-552.

Golpe, S., Gómez, P., Braña, T., Varela, J., & Rial, A. (2017). Relación entre el consumo de alcohol y otras drogasy el uso problemático de internet en adolescentes. Adicciones, 29(4), 268-277. https://doi.org/10.20882/adicciones.959

Guaña-Moya, E., Quinatoa-Arequipa, E., & Pérez-Fabara, M. (2017). Tendencias del uso de las tecnologías y conducta del consumidor tecnológico. Ciencias Holguín,23(2), 15-30.

Guzmán-Brand, V., & Gelvez-García, L. (2023). La nomofobia en los adolescentes y el impacto en su salud mental: una revisión sistemática. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 15(3), 12-23. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v15.n3.36788

Kim, R., Lee, K., & Choi, Y. (2015). Mobile phone overuse among elementary school students in Korea: Factors associated with mobile phone use as a behavior addiction. Journal of Addictions Nursing,26(2), 81-85. https://doi.org/ntz4

Lemus, M. (2017). Jóvenes frente al mundo: las tecnologías digitales como soporte de la vi-da cotidiana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 161-172.

López, J. & Benites, V. (2015). Nomofobia y su relación con baja autoestima y ansiedad en individuos jóvenes [Tesis de maestría]. Repositorio Institucional Aramara. http://dspace.uan.mx:8080/jspui/handle/123456789/1503

*Ma, A., Yang, Y., Guo, S., Li, X., Zhang, S., & Chang, H. (2022). Adolescent resilience andmobile phone addiction in Henan Province of China: Impacts of chain mediating, coping style. Plos One, 17(12), e0278182. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0278182

Marín, M., Carballo, J., & Coloma-Carmona, A. (2018). Rendimiento académico y cognitivo en el uso problemático de Internet.Adicciones,30(2), 101-111. https://doi.org/10.20882/adicciones.844

*Martín, M., Asencio, I., & Bueno, J. (2021). Uso de las redes sociales en estudiantes de secundaria: análisis de perfiles para la intervención educativa. Revista Complutense de Educación, 32(3), 303-314. https://doi.org/10.5209/rced.57189

*Maurya, C., Muhammad, T., Maurya, P., & Dhillon, P. (2022). The association of smart-phone screen time with sleep problems among adolescents and young adults: Cross-sectional findings from India. BMC Public Health, 22(1). https://doi.org/gtw8cd

Mellado, E. & Rivas, J. (2017). Percepción de riesgo y vulnerabilidad en jóvenes del sistema escolar frente a peligros por uso de tecnologías.Revista Educación y Tecnología, (10), 14-33.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.