Participation of institutionalized children and adolescents: Perspectives during thesocio-sanitary emergency

Main Article Content

Daniela Zúñiga, Ph. D.
Rodolfo Mardones, Ph. D.
Marianne Wentzel, Mg.
José Sanhueza

Abstract

(analytical)
This work explores the perspectives of directors, educators, children and adolescents institutionalized under protection measures, regarding the principle of participation and the right to be heard in the context of a health emergency. The study has a qualitative approach, instrumental single case design. 21 focused interviews were carried out in 4 residences in the Los Ríos Region, Chile, and their contents were analyzed. The perspectives about the right to be heard and participation are linked to the organizational characteristics of the residences; highly structuring, precarious and with high responsibility in the care of children and adolescents. Although the rights are known and valued by the actors, the application is difficult since it challenges building a sensitive and flexible relationship with children and adolescents in an adverse residential context.


Keywords:  Youth participation; institutionalization; pandemic; child welfare; child rights; governmental policy.

Article Details

How to Cite
Participation of institutionalized children and adolescents: Perspectives during thesocio-sanitary emergency. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 23(1), 1-21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.3.6150
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Daniela Zúñiga, Ph. D., Universidad Austral de Chile

Psicóloga. Doctora en Psicología de la Universidad de Chile. Académica del Instituto de Estudios Psicológicos, Facultad de Medicina, Universidad Austral de Chile. 0000-0003-0432-622X. H5: 4. Correo electrónico: daniela.zuniga@uach.cl

Rodolfo Mardones, Ph. D., Universidad Austral de Chile

Psicólogo. Doctor en Ciencias Sociales de la Universidad de La Frontera. Académico del Instituto de Estudios Psicológicos, Universidad Austral de Chile. 0000-0003-4027-1027. H5: 10. Correo electrónico: rodolfo.mardones@uach.cl

Marianne Wentzel, Mg., Universidad Austral de Chile

Psicóloga. Magíster en Desarrollo Humano de la Universidad Austral de Chile. Académica del Instituto de
Estudios Psicológicos, Facultad de Medicina, Universidad Austral de Chile. 0000-0002-4565-7802. H5: 0.
Correo electrónico: marianne.wentzel@uach.cl

José Sanhueza, Universidad Austral de Chile

Psicólogo. Licenciado en Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Asistente de Investigación Instituto de Estudios Psicológicos Universidad Austral de Chile. 0000-0003-4183-0732. H5: 0. Correo electrónico: jisanhueza@gmail.com

How to Cite

Participation of institutionalized children and adolescents: Perspectives during thesocio-sanitary emergency. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 23(1), 1-21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.3.6150

References

Alfaro, F. (2023). Desprotección a la infancia en situación de pobreza en Chile: el sistema residencial de protección y su vínculo con el estallido social de 2019 [Tesis de maestría no publicada]. Centro Internacional de Estudios Políticos. https://www.ciep.unsam.edu.ar/wp-content/uploads/2023/12/Francisca-Pilar-Alfaro-Duarte.pdf

Canessa, J., Báez, C., Cerda, A., Díaz, D., & Mateo, M. (2021). Informe de evaluación de la residencia de protección para niños, niñas y adolescentes Cread Pudahuel. Comité para la Prevención de la Tortura.

CNN Chile. (2020, 29 de octubre). Muñoz por Servicio de Protección de la Niñez: “Esto no es un cambio estructural y queda mucho por hacer”. CNN Chile. https://bit.ly/3BgTX1N

Cohen, N., & Seid, G. (2019). Producción y análisis de datos cualitativos. En N. Cohen, & G. Gómez, Metodología de la investigación, ¿para qué?: la producción de los datos y los diseños (pp. 203-228). Editorial Teseo; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2021). Panorama social de América Latina 2020. https://hdl.handle.net/11362/46687

Contreras, G., & Pérez, A. (2011). Participación invisible: niñez y prácticas participativas emergentes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 811-825.

Cornejo, M., & Salas, N. (2011). Rigor y calidad metodológicos: un reto a la investigación social cualitativa. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 10(2), 12-34. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue2-fulltext-144

Cossar, J., Brandon, M., & Jordan, P. (2016). «You’ve got to trust her and she’s got to trust you»: Children’s views on participation in the child protection system. Child & Family Social Work, 21(1), 103-112. https://doi.org/10.1111/cfs.12115

Defensoría de la Niñez. (2022). Informe anual 2022: derechos humanos de niños, niñas y adolescentes. https://www.defensorianinez.cl/informe-anual-2022/

Flick, U. (ed.). (2013). The Sage handbook of qualitative data analysis. Sage. https://doi.org/10.4135/9781446282243

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2020). Texto de la Convención sobre los Derechos del Niño. Unicef Comité Español. https://uni.cf/3QBB2V7

Gabriel, M. G., Brown, A., León, M., & Outley, C. (2021). Power and social control of youth during the COVID-19 pandemic. Leisure Sciences, 43(1-2), 240-246. https://doi.org/10.1080/01490400.2020.1774008

Gallego-Henao, A. (2015). Participación infantil... Historia de una relación de invisibilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 151-165.

García-Quiroga, M., Roig, D., Mok, C., & Cazorla, K. (2022). ¿Quién puede participar?: un análisis documental acerca de la participación de la infancia en cuidados alternativos. Cuhso (Temuco), 32(2), 103-137. https://doi.org/10.7770/cuhso-v32n2-art2511

García-Quiroga, M., & Salvo, I. (2020). Too vulnerable to participate? Challenges for meaningful participation in research with children in alternative care and adoption. International Journal of Qualitative Methods, 19. https://doi.org/gp87

Ghio, A., Cabrera, V., Bravo, C., & García-Quiroga, M. (2023). Participación y salud mental en niños, niñas y adolescentes: percepción de profesionales del sistema de protección. Psykhe, 32(2), 1-17.

Gilbertson, N., Hiles, A., & Pop, D. (2020a). Data-informed recommendations for services providers working with vulnerable children and families during the COVID-19 pandemic. Child Abuse & Neglect, 110(2), 104642. https://doi.org/gg6vm8

Gilbertson, N., Hiles, A., & Goldman, P. (2020b). Rapid return of children in residential care to family as a result of COVID-19: Scope, challenges, and recommendations. Child Abuse & Neglect, 110(2), 104712. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104712

Hart, R. (1993). La participación de los niños: de la participación simbólica a la participación auténtica. Unicef.

Heiss, C. (2020). Chile: entre el estallido social y la pandemia. Análisis Carolina, (18), 1-14. https://doi.org/10.33960/AC_18.2020

Instituto Nacional de Derechos Humanos. (2018). Resumen ejecutivo: misión de observación a centros residenciales de protección de la red Sename. Consejo Directivo INDH. https://bit.ly/3xl1Kdy

Loria, H., McLeigh, J., Wolfe, K., Conner, E., Smith, V., Greeley, C., & Keefe, R. (2021). Caring for children in foster and kinship care during a pandemic: lessons learned and recommendations. Journal of Public Child Welfare, 17(1), 1-24. https://doi.org/10.1080/15548732.2021.1965065

Marmor, A., Cohen, N., & Katz, C. (2023). Child maltreatment during COVID-19: Key conclusions and future directions based on a systematic literature review. Trauma, Violence & Abuse, 24(2), 760-775. https://doi.org/10.1177/15248380211043818

Ministerio de Desarrollo Social y Familia [Chile]. (2021). Ley 21302. Crea el servicio nacional de protección especializada a la niñez y adolescencia y modifica normas legales que indica. https://bit.ly/3QHxxwl

Morales, C. (2019). Separación y revinculación familiar: el lugar de los vínculos en residencias de protección. Revista Sul-Americana de Psicología, 7(2), 46-65. https://doi.org/10.29344/2318650X.2.2152

Novella, A. (2008). Formas de participación infantil: la concreción de un derecho. Educación Social, 1(38), 77-93.

Olivares-Espinoza, B., & Morales-Retamal, C. (2022). Análisis crítico de las intervenciones de acogimiento residencial en Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-27. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5070

Olivares-Espinoza, B., & Reyes-Espejo, M. (2016). Evaluación de un programa social en infancia desde los principios de la psicología comunitaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 431-444. https://doi.org/nkpm

Organización de las Naciones Unidas. (2018). Informe de la investigación relacionada en Chile en virtud del artículo 13 del Protocolo Facultativo de la Convención sobre los Derechos del Niño relativo a un procedimiento de comunicaciones.

Palummo, J. (2013). La situación de los niños, niñas y adolescentes en las instituciones de protección y cuidado de América Latina y el Caribe. Unicef. Oficina Regional para América Latina y el Caribe.

Percy-Smith, B., & Thomas, N. (Eds.) (2009). A handbook of children and young people’s participation: Perspectives from theory and practice. Routledge. https://doi.org/nkqm

Pérez-Luco, R., Lagos, L., Mardones, R. &, Sáez, F. (2017). Taxonomía de diseños y muestreo en investigación cualitativa: un intento de síntesis entre las aproximaciones teórica y emergente. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (39).

Policía de Investigaciones de Chile. (2018). Análisis del funcionamiento residencial en centros dependientes del Servicio Nacional de Menores. https://bit.ly/2ZMxNk1

Rivera-Aguilera, G., Imas, M., & Jiménez-Díaz, L. (2021). Jóvenes, multitud y estallido social en Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 230-252. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4543

Ruiz-Pérez, I., & Pastor-Moreno, G. (2021). Medidas de contención de la violencia de género durante la pandemia de covid-19. Gaceta Sanitaria, 35(4), 389-394. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.04.005

Salum, E., Salum, S., & Saavedra, R. (2015). Derecho de los niños y las niñas a ser oídos en los tribunales de familia chilenos: la audiencia confidencial. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 26(2), 53-78. https://doi.org/10.15359/rldh.26-2.3

Servicio Nacional de Menores. (2020). Nuestra institución. https://bit.ly/3BdHNH0

Servicio Nacional de Menores. (2021). Protocolo de actuación frente a la alerta sanitaria por coronavirus Covid-19 en centros de cuidado alternativo residencial y FAE de administración directa. Departamento de Protección de Derechos. https://bit.ly/3QWiBe1

Servicio Nacional de Protección Especializada a la Niñez y Adolescencia. (2021). Mejor niñez.

Stafford, L., Harkin, J. A., Rolfe, A., Burton, J., & Morley, C. (2021). Why having a voice is important to children who are involved in family support services. Child Abuse & Neglect, 115, 104987. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2021.104987

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.

Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Veiras, A. (2015). Derecho a ser oído. Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 2(3), 216-229.

Wong, C., Ming, D., Maslow, G., & Gifford, E. (2020). Mitigating the impacts of the COVID-19 pandemic response on at-risk children. Pediatrics, 146(1), e20200973. https://doi.org/10.1542/peds.2020-0973

Zúñiga, D., Martínez, J., & Céspedes, L. (2022). Prácticas colaborativas en residencias de protección de niños, niñas y adolescentes: propuestas de aplicación desde un enfoque contextual relacional. De Familias y Terapias, 31(52), 50-73.

Zúñiga, D., & Wentzel, M. (2021). Contextos empáticos como factor de protección para el desarrollo de niños, niñas y adolescentes. Señales, 24(1), 9-19.