Challenges in the Colombian education system: the case of Mochuelo Bajo (southern Bogotá)
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The shift from face-to-face classes to online learning during the COVID-19 pandemic had a significant impact on students' educational processes, specifically on the accessibility, acceptability (quality) and availability of education. These effects highlighted the inequalities and structural deficiencies faced by the Colombian educational system, primarily in rural areas. This article presents a case study of Mochuelo Bajo (Bogotá) during the lockdown of 2020 and the post-pandemic period in 2022. The lack of internet connections and technological devices among this population impacted access to education for students in rural and peripheral urban zones.
Keywords: Education; access; fundamental rights; social inequality; COVID-19.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Ãlvarez-Ãlvarez, C., & García-Prieto, F. J. (2021). Brecha digital y nuevas formas académicas en la escuela rural española durante el confinamiento. Educar, 57(2), 397-411. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1250
Ãlvarez, I., Quirós, C., Marín, R., Medina, L., & Biurrun, A. (2021). Desigualdad digital en Iberoamérica: retos en una sociedad conectada. Fundación Carolina. https://doi.org/ 10.33960/issn-e.1885-9119.DT50
Ancheta-Arrabal, A. (2019). Equidad y educación de la primera infancia en la agenda educativa mundial. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 47-59. https://doi.org/10.11600/1692715x.17102
Annessi, G. J., & Acosta, J. (2021). La educación rural en tiempos de covid-19: experiencias de continuidad pedagógica en las escuelas primarias de Maipú, provincia de Buenos Aires, Argentina. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 43-59. https:// doi.org/10.35362/rie8614145
Arguelles, D., Chica, F., & Guzmán, M.-del-S. (2023). Factores que dificultan el proceso de adaptación de los estudiantes a la modalidad virtual: estudio en tres instituciones de educación superior en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 14 (39), 100-115. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1531
Ballesteros-Alfonso, A., & Gómez-Velasco, N. (2022). Desigualdad de resultados pruebas Saber-11 antes y durante la pandemia covid-19 (2014-2021). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.5189
Callorda, F., & Katz, R. (2016). Iniciativas para el cierre de la brecha digital en América Latina. Centro de Estudios de Telecomunicaciones de América Latina. https://cet.la/estudios/cet-la/iniciativas-para-el-cierre-de-la-brecha-digital-en-america-latina/
Chacón, M. (2020, 14 de mayo). Solo el 17 % de los estudiantes rurales tiene Internet y computador. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/vida/educacion/solo-el-17-de-losestudiantes-rurales-tiene-internet-y-computador-495684
Comisión Económica para América Latina, & Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de Covid-19. Repositorio Digital Beta. https://hdl.handle.net/11362/45904
Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. (1999). Aplicación del Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales: observaciones Generales 13. Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales.
Congreso de la República de Colombia. (2021). Ley 2108 de 2021. Ley de internet como servicio público esencial y universal o por medio de la cual se modifica la Ley 1341 de 2009 y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial n.° 51 750. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=167946
Consejo de Derechos Humanos de las Naciones Unidas. (2019). Informe de los 40 y 41o períodos de sesiones. A/74/53. Naciones Unidas. https://www.iri.edu.ar/wp-content/uploads/2020/09/a2020ddhhDocConsDDHHInforme.pdf
Corte Constitucional [Colombia]. (1992). Sentencia T-450/92. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1992/t-450-92.htm
Corte Constitucional [Colombia]. (2013). Sentencia T-743/13. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2013/t-743-13.htm
Corte Constitucional [Colombia]. (2016). Sentencia T-348/16. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2016/t-348-16.htm
Corte Constitucional [Colombia]. (2019). Sentencia T-209/19. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2019/T-209-19.htm
Corte Constitucional [Colombia]. (2021). Sentencia T-196-21. https://www.corteconstitucional.gov.co/Relatoria/2021/T-196-21.htm
Cortés, G. V., & Herrera, S. L. (2022). El maestro rural en tiempos de pandemia: retos y desafíos desde la experiencia de seis maestros de Boyacá y Cundinamarca. [Tesis de pregrado, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/17644
Deserción escolar: un problema que ya supera los 100 000 estudiantes en 2020. (2020, 19 de noviembre). Revista Semana. https://www.semana.com/pais/articulo/desercion-escolarde-estudiantes-en-colombia-durante-el-2020/307215/
Espinal, A. (2018). Retos de conectividad a internet en instituciones educativas rurales de Colombia [Ponencia]. Repositorio Universidad Eafit. http://repository.eafit.edu.co/handle/10784/13710
Factura de internet: esto es lo que hay que trabajar en Colombia para pagarla. (2021, 19 de marzo) Revista Semana. https://www.semana.com/economia/negocios/articulo/ factura-de-internet-esto-es-lo-que-hay-que-trabajar-en-colombia-para-pagarla/202105/
Fundación Pocalana (2024). Nosotros. https://www.pocalana.org/nosotros/
Guerrero-Casquete, E., Chiliquinga-Campos, E., Velasco-Almachi, L., & Pimbo-Tibán, A. (2023). La educación en el sector rural en tiempos de pandemia por la covid-19. Revista Científica Uisrael, 10(2), 143-154. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.757
Hernández, N. (2010. 3 de diciembre). El José Celestino Mutis: un megacolegio que surgió de las montañas. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-8517040
Ligarretto, R. (2020, 20 de mayo). Educación virtual: realidad o ficción en tiempos de pandemia. Pesquisa Javeriana, 67. https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/educacion-virtualrealidad-o-ficcion-en-tiempos-de-pandemia/
Londoño, B., & Fager, N. (2009). Introducción: 10 años de enseñanza clínica en el Grupo de Acciones Públicas de la Universidad del Rosario. En B. Londoño-Toro (Ed.), Educación legal clínica y defensa de los derechos humanos: casos paradigmáticos del Grupo de Acciones Públicas-GAP. Editorial Universidad del Rosario.
Mauris, L. A., & Domínguez, B. P. (2022). Los efectos de la crisis sanitaria del covid-19 en la educación rural de Colombia. Panorama, 16(30).
Ministerio de Educación Nacional [Colombia]. (2020). Lineamientos para la prestación del servicio de educación en casa y en presencialidad bajo el esquema de alternancia y la implementación de prácticas de bioseguridad en la comunidad educativa. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-399094_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional [Colombia]. (2021). Resolución 777 de 2021: por medio de la cual se definen los criterios y condiciones para el desarrollo de las actividades económicas, sociales y del Estado y se adopta el protocolo de bioseguridad para la ejecución de estas. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=163987
Ministerio de Educación Nacional [Colombia]. (2007). Educación más allá de las dificultades. Altablero.
Molina-Pacheco, L. E., & Mesa-Jiménez, F. (2018). Las TIC en escuelas rurales: realidades y proyección para la integración. Praxis & Saber, 9(21), 75-98. https://doi.org/gg2k
Nasamuez, C. (2024). Desafíos para la educación rural en Colombia en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación en época de pandemia y aislamiento social. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 4(1), 227-247. https://doi.org/10.51660/ripie.v4i1.143
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, & Ministerio de Educación Nacional [Colombia]. (2016). Revisión de políticas nacionales de educación: educación en Colombia.
Portillo, S. A., Reynoso, O. U., & Castellanos, L. I. (2020). El inicio de un nuevo ciclo escolar en México ante el covid-19: comparativo entre contextos rural y urbano. Conrado, 16(77), 218-228.
Quijano, L. M. (2016). Representaciones sociales de ambiente de los habitantes de la vereda Mochuelo Bajo, Ciudad Bolívar, Bogotá. Repositorio Institucional Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/3682
Ramírez, G. (2017). Los derechos humanos a debate: perspectivas desde el derecho internacional. Universidad Católica de Colombia. http://hdl.handle.net/10983/15936
Rincón, D. (2017, 19 de septiembre). Relleno Doña Juana: la historia de un vecino incómodo y peligroso. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/bogota/historia-del-relleno-dedona-juana-y-el-barrio-mochuelo-132624
Martínez, D., Serna. J., & Arrubla, J. A. (2020). Educación rural y dispositivo evaluación en tiempos de covid-19: voces de profesores de Matemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 13(1), 86-103. https://doi.org/10.22267/relatem.20131.43
Soler, J. E., & Ramírez, W. Ã. (2021). Educación rural boyacense en época de pandemia: una visión desde el pensamiento complejo. Societas. Revista de Ciencias Sociales y Humanísticas, 23(2), 124-144.
Torres, J. (2017). La teoría del garantismo: poder y constitución en el Estado contemporáneo. Revista de Derecho, (47), 138-166.
Unicef. (2022, 15 de septiembre). Unicef advierte que los niveles de aprendizaje son alarmantemente bajos, ya que se calcula que solo una tercera parte de los niños y niñas de 10 años del mundo pueden leer y comprender una historia sencilla [comunicado de prensa]. https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/unicef-advierte-niveles-aprendizaje-bajos-solotercera-parte-ninos-pueden-leer
Zamora-Quiroga, D. (2021, 25 de marzo). A un año de clases por WhatsApp: ¿cuáles han sido los retos según profesores y rectores? Pesquisa Javeriana. https:// www.javeriana.edu.co/pesquisa/a-un-ano-de-clases-por-whatsapp-cuales-han-sido-losretos-segun-profesores-y-rectores/