Inequality and gender violence: perceptions of university students in southern Chile

Main Article Content

Paula Flores-Aguilar, Ph. D.
Camila Cárdenas-Neira, Ph. D.

Abstract

(analytical)
The ways in which young people who are students at the Austral University of Chile interpret inequality and gender violence and the positions they adopt towards these phenomena. A qualitative methodology was used to analyze oral and written testimonies from 12 pre and postgraduate students at the university in accordance with constructivist grounded theory. The results show that the students' interpretations and positions are influenced by their direct and indirect experiences of violence, as well as their access to different sources of knowledge. As a result, young people demonstrate different stages of understanding, awareness and critical reflection of this phenomenon, as well as expressing either critical/active or uncritical/passive positions. Finally, the university students proposed strategies to eradicate gender violence, including the creation of coeducational spaces, making heteronormative
practices more flexible and integrating dissenting opinions.



Keywords: Youth; university; gender violence; gender inequality; interpretation; social attitudes; gender equality; non-violence.

Article Details

How to Cite
Inequality and gender violence: perceptions of university students in southern Chile. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(1), 1-20. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.1.5991
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Paula Flores-Aguilar, Ph. D., Universidad de La Frontera, Temuco, Chile

Periodista, Magíster en Comunicación, Doctora en Ciencias Humanas, Universidad Austral de Chile. Investigadora posdoctoral del Doctorado en Comunicación, Universidad de La Frontera. Orci 0000-0003-2929-2134. H5: 3. Correo electrónico: paula.flores@ufrontera.cl

Camila Cárdenas-Neira, Ph. D., Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile

Profesora de Lenguaje y Comunicación. Magíster en Comunicación, Universidad Austral de Chile. Doctora en Traducción y Ciencias del Lenguaje, Universitat Pompeu Fabra, España. Profesora del Instituto de Comunicación Social, Universidad Austral de Chile. 0000-0002-1842-7200. H5: 5. Correo electrónico:
camila.cardenas@uach.cl

How to Cite

Inequality and gender violence: perceptions of university students in southern Chile. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(1), 1-20. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.1.5991

References

Antúnez, G., & De la Luz, M. (2022). La perspectiva de género y espacios universitarios libres de violencia de género. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 5660-5674. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3834

Atoche-Silva, L., Remaycuna-Vasquez, A., Calonge, D., & Vela-MIranda, O. (2022). Violencia de género: hostigamiento sexual y sexismo en las universidades. Revista de Filosofía, 39(Esp. 2), 340-354.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.

Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Cárdenas-Neira, C., & Pérez-Arredondo, C. (2021). Prácticas discursivas insurgentes y ocupación de espacios urbanos: análisis de los paisajes semióticos creados en dos ciudades de Chile durante la revuelta social (2019-2020), Bulletin of Spanish Studies, 98(7), 1165-1190. https://doi.org/10.1080/14753820.2021.1961458

Cares, C. (2016). ¿Putas?, quizás; ¿tontitas?, jamás: análisis transmedial de la participación política de las mujeres en el movimiento estudiantil chileno. Cadernos De Linguagem E Sociedade, 17(2), 19-39. https://doi.org/10.26512/les.v17i2.3993

Castañeda, M. (2019). El machismo invisible. Debolsillo.

Cevallos, A., & Jerves, E. (2018). Las relaciones de pareja en los adolescentes de Cuenca: su relación con el machismo/marianismo. Interpersona, 11(2), 126-140. https://doi.org/10.5964/ijpr.v11i2.240

Chapa, A., Cadena, I., Almanza A., & Gómez, A. (2022). Violencia de género en la universidad: percepciones, actitudes y conocimientos desde la voz del estudiantado. Revista Guillermo de Ockham, 20(1), 77-91.

Criado, C. (2020). La mujer invisible. Seix Barral.

Cubells, J., & Calsamiglia, A. (2016). El repertorio del amor romántico y las condiciones de posibilidad para la violencia machista. Universitas Psychologica, 14(5), 1681-1694. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-5.rarc

Roberto, W. (2014). La mujer posmoderna y el machismo. Franciscanum. Revista de las Ciencias del Espíritu, 56(162), 107-29. https://doi.org/10.21500/01201468.789

De Beauvoir, S. (1999). El segundo sexo. Editorial Sudamericana.

Dinamarca-Noack, C., & Trujillo-Cristoffanini, M. (2021). Educación superior chilena y violencia de género: demandas desde los feminismos universitarios. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 1-24. https://doi.org/j7st

Duarte, K. (2018). Investigación social chilena en juventudes: el caso de la revista Última Década. Última Década, 26(50), 124-154. https://doi.org/hz5n

Echeverría, R., Evia, N., & Carrillo, C. (2022). Sistematización de experiencias: construcción de un protocolo universitario para atender la violencia de género en la UADY. La Ventana. Revista de estudios de género, 6(56), 268-300. https://doi.org/k7ks

Esteban, E. (2022). Violencia de género: de lo social a espacios universitarios. Mendive. Revista de Educación, 20(3), 1091-1093.

Estébanez, I. (2020). La violencia de género inculcada: violencia y machismo en la juventud. Revista Psikologiaz, (51), 26-30.

Flores-Aguilar, P. (2020). Comprensión de las expresiones de violencia de género -simbólicas y explícitas- protagonizadas por los y las estudiantes de la Universidad Austral de Chile a partir del análisis crítico de sus relatos orales y escritos. [Tesis de doctorado]. Universidad Austral de Chile.

Flores-Aguilar, P., & Browne, R. (2017). Jóvenes y patriarcado en la sociedad TIC: una reflexión desde la violencia simbólica de género en redes sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 147-160.

Fraser, N. (2019). ¡Contrahegemonía ya!: por un populismo progresista que enfrente al neoliberalismo. Siglo XXI Editores.

Hernández, J. (2021). Experiencias de machismo y violencia de género entre jóvenes universitarias de la UAM-X. [Tesis de pregrado, Universidad Autónoma Metropolitana]. Repositorio Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/23244

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2006). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. Instituto Nacional de Juventud de Chile. (2018). Hablemos de todo. Documento Técnico: violencia en la pareja. Ministerio de Desarrollo Social y Familia. https://cutt.ly/9ZGw43t

Jerves, E. M., Cevallos-Neira, A., De Haene, L., Rober, P., & Enzlin, P. (2023). Traditional gender roles translating into behaviors within adolescents' romantic relationships. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-26. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.4727

Johnson, B., & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/cg679w

Marañón, I. (2018). Educar en el feminismo. Plataforma.

Martín, A., Pazos, M., del Valle, M., Montilla, C., & Romero, C. (2016). Una modalidad actual de violencia de género en parejas de jóvenes: las redes sociales. Educación XX1, 19(2), 405-429. https://doi.org/10.5944/educxx1.16473

Mendes, K., Ringrose, J., & Keller, J. (2019). Digital feminist activism: Girls and women fight back against rape culture. Oxford University Press. https://doi.org/fg3f

Mojica-Bautista, L. D. (2023). Experiencia social de ciberacoso sexual en jóvenes escolarizados de Bogotá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 21(2), 1-27. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.21.2.5102

Montes, Ã., Conde-Pumpido, S., Gancedo, Y., & Marcos, V. (2020). Perspectiva y relato de los/as jóvenes sobre la violencia de género [Ponencia]. XII Congreso (Inter)nacional de Psicología Jurídica y Forense. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.20645.45280

Moraga-Contreras, C. (2018). Inequidades de género en espacios universitarios: una nueva ola feminista se levanta en Chile. Revista Interciencia, 43(7), 465-467.

Muñoz-Albarracín, M., Mayorga-Muñoz, C., & Jiménez-Figueroa, A. (2023). Salud mental, autoestima y satisfacción vital en universitarios del sur de Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 21(2), 1-27. https://doi.org/k7kr

Pozo, C. (2021). Percepciones de los jóvenes universitarios sobre la violencia de género. [Tesis doctorado, Universidad de Almería]. Repositorio Universidad de Almería. http://hdl.handle.net/10835/13745

Ramírez, J. C., López, G., & Padilla, F. (2009). ¿Nuevas generaciones, nuevas creencias?: violencia de género y jóvenes. La Ventana, (29), 110-145.

Rovira, G. (2018). El devenir feminista de la acción colectiva: las redes digitales y la política de prefiguración de las multitudes conectadas. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 15(2), 223-240. https://doi.org/10.5209/TEKN.59367

Rubio, V., Basáez, F., Escorza, E., & Fuenzalida, G. (2021). Gender identity of trans youth: Perpetuation and loss of patriarchal privileges. Masculinities & Social Change, 10(3), 242-269. https://doi.org/10.17583/mcs.7375

San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122.

Sánchez-Ramos, V. (2022). Entrevista a Nuria Varela. Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 7(1), 160-167. https://doi.org/10.17979/arief.2022.7.1.8866

Scott, J. (2008). Género e historia. Fondo de Cultura Económica; Universidad Autónoma de la Ciudad de México.

Segato, R. (2003). Las estructuras elementales de la violencia: ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. LOM Ediciones.

Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Traficantes de Sueños.

van Dijk, T. (2016). Discurso y conocimiento: una aproximación sociocognitiva. Gedisa.

Varela, N. (2017). Cansadas: una reacción feminista frente a la nueva misoginia. Ediciones B.

Zurbano, B., Liberia, I., & Campos, B. (2015). Concepto y representación de la violencia de género: reflexiones sobre el impacto en la población joven. Oñati Socio-Legal Series, 5(2), 822-845.