Prosocial behavior: A comprehensive education strategy to tackle violence

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Juan Carlos Marín-Escobar, Ph. D.
Andrea Carolina Marín-Benítez, Mg.
Sara Concepción Maury-Mena, Ph. D.
Carlos Mario Guerrero
Antolín Maury, M. D.

Abstract

(analytical)
In Colombia there are no consolidated studies that evidence the existence of prosocial behavior. There are very few indicators that measure how these behaviors can help reduce levels of aggression
and violence. What is known from previous studies is that altruistic behaviors seem incompatible with
aggression. This article summarizes the results of an investigation that describes the prosocial behaviors
of children in the Colombian context. A cross-sectional study was carried out with 587 children
between 9 and 12 years of age. The results show high levels of prosocial behavior among girls and significant differences among members of this gender group in almost all of the dimensions that
were evaluated. Based on these results, it can be inferred that prosocial behavior represents a very
important asset that helps prevent acts of aggression in schools.


Keywords: Altruism; aggression; empathy; leadership; prosocial behavior; respect; solidarity.

Article Details

How to Cite
Prosocial behavior: A comprehensive education strategy to tackle violence. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(1), 1-24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.1.5681
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Juan Carlos Marín-Escobar, Ph. D., Universidad Simón Bolívar, Colombia

Psicólogo. Magíster en Desarrollo Social. Doctor en Ciencias de la Educación. Docente investigador de la
Universidad Simón Bolívar Barranquilla, Colombia. 0000-0002-5244-7328. H5: 6. Correo electrónico:
juan.marine@unisimon.edu.co

Andrea Carolina Marín-Benítez, Mg., Universidad Simón Bolívar, Colombia

Ingeniera Ambiental, Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Especialista en pedagogía y docencia.
Magíster en Gestión de Cuencas Hidrográficas, Universidad Santo Tomás. 0000-0002-2517-3296. H5: 1.
Correo electrónico: andrea.marin92@gmail.com

Sara Concepción Maury-Mena, Ph. D., Corporación Universitaria Americana

Psicóloga. Doctora en Ciencias de la Educación. Docente e investigadora de la Corporación Universitaria
Americana Barranquilla (Colombia). 0000-0002-1181-6377. H5: 4. Correo electrónico:
saramaury66@yahoo.com

Carlos Mario Guerrero, Universidad Simón Bolívar, Colombia

Psicólogo, Universidad Simón Bolívar. Semillero de investigación programa de Psicología. Orcid:
0000-0003-0701-9356. H5: 1. Correo electrónico: cguerrero10@unisimon.edu.co

Antolín Maury, M. D., Benjamín León School of Nursing, Estados Unidos

Médico. Benjamín León School of Nursing (Estados Unidos). Profesor Asociado. 0000-0002-2673-4657.
H5: 1.

How to Cite

Prosocial behavior: A comprehensive education strategy to tackle violence. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(1), 1-24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.1.5681

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