Being a college student in COVID-19 times: online classes and daily life
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The paper addresses the adjustments made bypsychology students in their daily lives to continue with their online classes. From a cultural psychology approach and a qualitative research approach, we analyze the meanings that students expressed in open questionnaires answered online. The results show the practical and symbolic elaboration work carried out by the participants to redefine what it means to be a student in times of pandemic. The emotions they had, the strategies used to respond to the online classes, and the experiences with the psychology service provided to secondary school adolescents are presented. We conclude that during the COVID-19 pandemic, the online classes implied new challenges for the students in the rearrangement of their daily lives.
Keywords: Everyday life; students; university; psychology; online classes; COVID-19.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Barrutia, I., Danielli, J. J., Seminario, R., & Monzón, P. (2021). Análisis cualitativo del nivel de satisfacción de la educación virtual en estudiantes universitarios en tiempos de pandemia. New Trends in Qualitative Research, 7, 220-228. https://doi.org/hqx2
Bell, D., Self, M., Davis, C., Conway, F., Washburn, J., & Crepeau-Hobson, F. (2020). Health service psychology education and training in the time of COVID-19: Challenges and opportunities. American Psychologist, 75(7), 919-932. https://doi.org/ghc52k
Calderón, D., Kuric, S., & Sanmartín, A. (2021). En clases desde la distancia: experiencias y dificultades del alumnado de secundaria y universitario durante la pandemia de la COVID-19. Participación Educativa, 8(11). 43-57
Cobo, R., Vega, A., & García, D. (2020). Consideraciones institucionales sobre la salud mental en estudiantes universitarios durante la pandemia de covid-19. CienciAmérica, 9(2), 277-284. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.322
Dreier, O. (2016). Conduct of everyday life: Implications for critical psychology. En E. Schraube, & Ch. Hojholt (Eds.), Psychology and the conduct of everyday life (pp. 15-33). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315746890-2
Elgueta, M. (2020). ¿Hay alguien ahí?: interacciones pedagógicas con cámaras apagadas en tiempos de pandemia. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 7(2), 1-7. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2020.60556
Giddens, A. (1984). The constitution of society. University of California Press.
Gil, F., Urchaga, J. D., & Sánchez, A. (2020). Percepciones y expectativas en el alumnado universitario a partir de la adaptación a la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de COVID-19. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 65-85. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1470
Goffman, E. (1997). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.
Gómez-Hurtado, I., García-Rodríguez, M., González, F., & Coronel, J. (2020). Adaptación de las metodologías activas en la educación universitaria en tiempos de pandemia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 415-433. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.022
González, C. (2019). Ser estudiante universitario: construyendo una identidad entre lo real y lo virtual [Tesis de Doctorado]. Universidad Nacional Autónoma de México. González, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociados a la pandemia por COVID-19. Espacio I+D, Innovación Más Desarrollo, 9(25). https://doi.org/gv4g
Hames, J. L., Bell, D. J., Pérez-Lima, L. M., Holm-Denoma, J. M., Rooney, T., Charles, N. E., Thompson, S. M., Mehlenbeck, R. S., Tawfik, S. H., Fondacaro, K. M., Simmons, K. T., & Hoersting, R. C. (2020). Navigating uncharted waters: Considerations for training clinics in the rapid transition to telepsychology and telesupervision during COVID-19. Journal of Psychotherapy Integration, 30(2), 348-365. https://doi.org/d49g
Hamui, S. A. (2016). La pregunta de investigación en los estudios cualitativos. Investigación en Educación Médica, 5(17), 49-54. https://doi.org/10.1016/j.riem.2015.08.008
Holzkamp, K. (2016). Conduct of everyday life as a basic concept of critical psychology. En E. Schraube, & Ch. Hojholt (Eds.), Psychology and the conduct of everyday life (pp. 65-98). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315746890-4
Iriarte, A, Caravino, A., Rango, M., Roldán, J., & Mombrú, A. (2020). El proceso de virtualización forzoso del sistema universitario: luces y sombras detrás de la pandemia. Revista Perspectivas Metodológicas, 20. https://doi.org/10.18294/pm.2020.3290
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K., Guest, G., & Namey, E. (2005). Qualitative research methods: A data collector's field guide. Family Health International.
Miguel, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(especial), 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Lovón, M. A., & Cisneros, S. A. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID-19: el caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8(3). https://doi.org/hqx3
Pereyra, S., & Tarditti, L. (2021). Universidad virtual en pandemia: impacto subjetivo en los estudiantes. Contextos de Educación, 30(21), 23-32.
Pérez-Campos, C. G. (2014). Persona como categoría integradora de una perspectiva sociocultural en psicología. Revista de Educación y Desarrollo, (31), 5-16.
Perrin, P. B., Rybarczyk, B. D., Pierce, B. S., Jones, H. A., Shaffer, C., & Islam, L. (2020). Rapid telepsychology deployment during the COVID-19 pandemic: A special issue commentary and lessons from primary care psychology training. Journal of Clinical Psychology, 76(6), 1173-1185. https://doi.org/10.1002/jclp.22969
Rivera, M. A. (2021). Compromiso de estudiantes universitarios en tiempos de pandemia. En P. Sánchez (Ed.), La psicología y el proceso educativo: análisis, reflexiones y experiencias en México. ¿Qué nos aporta el concepto psicológico al entendimiento del proceso educativo? Red Mexicana de Investigación en Psicología Educativa; Centro de Estudios, Clínica e Investigación Psicoanalítica.
Rosario-Rodríguez, R. A., González, R. J. A., Cruz, S. A., & Rodríguez, R. L. (2020). Demandas tecnológicas, académicas y psicológicas en estudiantes universitarios durante la pandemia por COVID-19. Revista Caribeña de Psicología, 4(2), 176-185. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4915
Scharff, A., Breiner, C. E., Ueno, L. F., Underwood, S. B., Merritt, E. C., Welch, L. M., & Litchford, G. B. (2020). Shifting a training clinic to teletherapy during the COVID-19 pandemic: A trainee perspective. Counselling Psychology Quarterly, 34(3-4), 1-11. https://doi.org/10.1080/09515070.2020.1786668
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 1-21. https://doi.org/fp5h
Usher, E., Golding, J., Han, J., Griffiths, C., McGavran, M., Spears, B. Ch., & Sheehan, E. (2021). Psychology students' motivation and learning in response to the shift remote instructions during COVID-19. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/stl0000256
Weiss, E. (2015). Más allá de la socialización y de la sociabilidad: jóvenes y bachillerato en México. Educação e Pesquisa, 41, 1257-1272. https://doi.org/g785