Impact of Covid-19 on students in high schools located in rural communities in México

Main Article Content

Rosalva Ruiz-Ramírez, Ph. D.
José Luis García-Cué, Ph.D.
Karyme Elizabeth Estrada-Castro, Mg.
Emma Zapata-Martelo, Ph. D.
Fortunato Ruiz-Martínez, Ph. D.

Abstract

(analytical)
The educational process shifted from schools to the home for Mexicans as a result of COVID-19. The objective was to analyze the economic, family and academic impact of COVID-19 among students from rural communities attending high school in Sinaloa. The methodology used for the study was the quantitative. The statistical sample size was 222 students from the Universidad Autónoma de Sinaloa, in México, who respond to an online questionnaire. The data was analyzed using descriptive statistics and correlational analysis. The results showed three types of problems: economic issues due to lack of income to buy the technological items required for online learning; family problems, specifically the lack of support provided by parents to help children with distance education; and academic difficulties, because there was little training provided to students on the use of technology. The authors concluded that COVID-19 caused difficulties and highlighted the existence of a digital divide, social inequality and educational lag.


Keywords: Distance education; digital divide; learning difficulties; school dropouts.

Article Details

How to Cite
Impact of Covid-19 on students in high schools located in rural communities in México. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 21(1), 1-20. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.21.1.5332
Section
Segunda Parte Volumen 21 No. 1
Author Biographies

Rosalva Ruiz-Ramírez, Ph. D., Universidad Autónoma de Sinaloa, México

Doctora y Maestra en Ciencias en Socioeconomía, Estadística e Informática y Desarrollo Rural, Colegio de
Postgraduados (México). Maestra en Ciencias en Educación Humanista, Instituto Humanista de Sinaloa (México). 0000-0002-0845-5945. H5: 7. Correo electrónico: rosalva.ruiz@uas.edu.mx

José Luis García-Cué, Ph.D., Colegio de Postgraduados, Estado de México

Doctor en Ciencias en Educación, Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Maestro en Ciencias en Cómputo Aplicado, Colegio de Postgraduados. Ingeniero Mecánico Electricista, Universidad La Salle (México). 0000-0001-6367-2339. H5: 18. Correo electrónico: jlgcue@colpos.mx

Karyme Elizabeth Estrada-Castro, Mg., Tecnológico Nacional de México, México

Maestra en Ciencias en Educación Humanista, Instituto Humanista de Sinaloa (México). 0000-0002-4890-2738. H5: 0. Correo electrónico: k_eli78@hotmail.com

Emma Zapata-Martelo, Ph. D., Colegio de Postgraduados, México

Doctora y Maestra en Ciencias en Sociología, Universidad de Texas (Estados Unidos). 0000-0002-1623-3322. H5: 26. Correo electrónico: emzapata@colpos.mx

Fortunato Ruiz-Martínez, Ph. D., Universidad Autónoma de Sinaloa, México

Doctor en Ciencias Políticas y Sociales, Centro de Investigación y Docencia en Humanidades del Estado de
Morelos (México). 0000-0002-9528-4063. H5: 1. Correo electrónico: fortunato.ruiz@uas.edu.mx

How to Cite

Impact of Covid-19 on students in high schools located in rural communities in México. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 21(1), 1-20. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.21.1.5332

References

Amador, B. R. (2020). Aprende en casa con #SanaDistancia en tiempos de #covid-19. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 138-144). Universidad Nacional Autónoma de México. https://bit.ly/3M440fE

Asuar, B. (2020, 18 de marzo). Las desigualdades sociales se acentúan en la cuarentena educativa. Público. https://bit.ly/3RwqMh7

Ayuso, S. (2020, 5 de marzo). La Unesco advierte que el cierre de escuelas por coronavirus puede aumentar las desigualdades sociales. El País. https://bit.ly/3ycUJME

Buendía, E. A. (2020). Desafíos de la educación superior en tiempos de pandemia: la contingencia inesperada. En A. Rodríguez, & R. Martínez (Coord.), Covid-19: la humanidad a prueba (pp. 25-32). Centro de Estudios Sociales y Opinión Pública.

Cárdenas-Ramos, Z., & Chalarca-Carmona, C. (2022). Todo a la vez: cotidianidades de jóvenes universitarios padres/madres en pandemia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5330

Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por covid-19: el papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-12.

De la Cruz, F. G. (2020). El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 39-46). Universidad Nacional Autónoma de México. https://bit.ly/3SSQPAn

Fernández, E. M. (2020, 31 de marzo). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. Cuaderno de campo. https://bit.ly/3C6MzXf

García, F. N., Rivero, M. L., & Ricis, G. J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos. Revista Educativa Digital, 28(13), 76-85.

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21. https://doi.org/10.14201/eks.23086

Giannini, S., & Ablrectsen, A. (2020, 31 de marzo). El cierre de escuelas debido a la covid-19 en todo el mundo afectará más a las niñas. Unesco. https://bit.ly/3rv5d65

Guadix, N. (2020, 20 de abril). COVID-19: hacer frente a una emergencia educativa. Blog educativo Unicef. https://bit.ly/3V40UMu

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2020). Encuesta nacional sobre disponibilidad y uso de tecnologías de la información en los hogares, 2019. https://bit.ly/3SumCaZ

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de covid-19. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 115-121). Universidad Nacional Autónoma de México. https://bit.ly/3fMauDW

Cáceres-Muñoz, C. J., Jiménez, J. A., & Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del covid-19: una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

Organización de las Naciones Unidas. (2020, 10 de abril). COVID-19 puede revertir los limitados avances mundiales de igualdad de género y derechos de las mujeres, advierte Guterres. Naciones Unidas México. https://bit.ly/3yipjEw

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). ¿Cómo estás aprendiendo durante la pandemia de covid-19? https://es.unesco.org/covid19/educationresponse/

Organización Internacional del Trabajo. (2020). Panorama laboral en tiempos de la CO-VID- 19. https://bit.ly/3SFgYTu

Organización Mundial de la Salud. (2020). Preguntas y respuestas sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19). https://bit.ly/3SDWOJF

Orosco, J. R., & Pomasunco, R. (2020). Adolescentes frente a los riesgos en el uso de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(17), 1-13. https://doi.org/jfsf

Rundle, A. G., Park, Y., Herbstman, J. B., Kinsey, E. W., & Wang, Y. C. (2020). Covid-19 -related school closings and risk of weight gain among children. Obesity, 28(6), 1008-1009. https://doi.org/10.1002/oby.22813

Saucedo-Ramos, C. L., Pérez-Campos, G., & Canto-Maya, C. L. (2022). Estudiantes universitarios en tiempos de covid-19: clases en línea y vida cotidiana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-22. https://doi.org/jfsh

Secretaría de Bienestar. (2021). Informe anual sobre la situación de pobreza y rezago social 2021. https://bit.ly/3EhgCxR

Secretaría de Educación Pública. (2020). Debe compartirse la experiencia de México en el aprendizaje a distancia. Boletín n.° 125. https://bit.ly/3yhvZma

Secretaría de Gobernación [México]. (2020, 16 de marzo). Acuerdo número 02/03/20 por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del Sistema Educativo Nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. https://bit.ly/3C4yxVY

Suárez, Z. M., & Martínez, S. J. (2020). Efectos de la desigualdad social y la inequidad en la educación superior en México. Notas de Coyuntura del Crim, (15), 1-8. https:// doi.org/10.22201/crim.001r.2020.15

Universidad Autónoma de Sinaloa. (2021). Información general del bachillerato. https:// www.uas.edu.mx/oferta-educativa/bachillerato

Universidad Autónoma de Sinaloa. (2020). Sistema Automatizado de Control Escolar. Autor.

Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., Bonel, C., & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: A rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 397-404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X