Impact of Covid-19 on students in high schools located in rural communities in México
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The educational process shifted from schools to the home for Mexicans as a result of COVID-19. The objective was to analyze the economic, family and academic impact of COVID-19 among students from rural communities attending high school in Sinaloa. The methodology used for the study was the quantitative. The statistical sample size was 222 students from the Universidad Autónoma de Sinaloa, in México, who respond to an online questionnaire. The data was analyzed using descriptive statistics and correlational analysis. The results showed three types of problems: economic issues due to lack of income to buy the technological items required for online learning; family problems, specifically the lack of support provided by parents to help children with distance education; and academic difficulties, because there was little training provided to students on the use of technology. The authors concluded that COVID-19 caused difficulties and highlighted the existence of a digital divide, social inequality and educational lag.
Keywords: Distance education; digital divide; learning difficulties; school dropouts.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Amador, B. R. (2020). Aprende en casa con #SanaDistancia en tiempos de #covid-19. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 138-144). Universidad Nacional Autónoma de México. https://bit.ly/3M440fE
Asuar, B. (2020, 18 de marzo). Las desigualdades sociales se acentúan en la cuarentena educativa. Público. https://bit.ly/3RwqMh7
Ayuso, S. (2020, 5 de marzo). La Unesco advierte que el cierre de escuelas por coronavirus puede aumentar las desigualdades sociales. El País. https://bit.ly/3ycUJME
Buendía, E. A. (2020). Desafíos de la educación superior en tiempos de pandemia: la contingencia inesperada. En A. Rodríguez, & R. Martínez (Coord.), Covid-19: la humanidad a prueba (pp. 25-32). Centro de Estudios Sociales y Opinión Pública.
Cárdenas-Ramos, Z., & Chalarca-Carmona, C. (2022). Todo a la vez: cotidianidades de jóvenes universitarios padres/madres en pandemia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5330
Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por covid-19: el papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-12.
De la Cruz, F. G. (2020). El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 39-46). Universidad Nacional Autónoma de México. https://bit.ly/3SSQPAn
Fernández, E. M. (2020, 31 de marzo). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. Cuaderno de campo. https://bit.ly/3C6MzXf
García, F. N., Rivero, M. L., & Ricis, G. J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos. Revista Educativa Digital, 28(13), 76-85.
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21. https://doi.org/10.14201/eks.23086
Giannini, S., & Ablrectsen, A. (2020, 31 de marzo). El cierre de escuelas debido a la covid-19 en todo el mundo afectará más a las niñas. Unesco. https://bit.ly/3rv5d65
Guadix, N. (2020, 20 de abril). COVID-19: hacer frente a una emergencia educativa. Blog educativo Unicef. https://bit.ly/3V40UMu
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2020). Encuesta nacional sobre disponibilidad y uso de tecnologías de la información en los hogares, 2019. https://bit.ly/3SumCaZ
Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de covid-19. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 115-121). Universidad Nacional Autónoma de México. https://bit.ly/3fMauDW
Cáceres-Muñoz, C. J., Jiménez, J. A., & Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del covid-19: una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011
Organización de las Naciones Unidas. (2020, 10 de abril). COVID-19 puede revertir los limitados avances mundiales de igualdad de género y derechos de las mujeres, advierte Guterres. Naciones Unidas México. https://bit.ly/3yipjEw
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). ¿Cómo estás aprendiendo durante la pandemia de covid-19? https://es.unesco.org/covid19/educationresponse/
Organización Internacional del Trabajo. (2020). Panorama laboral en tiempos de la CO-VID- 19. https://bit.ly/3SFgYTu
Organización Mundial de la Salud. (2020). Preguntas y respuestas sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19). https://bit.ly/3SDWOJF
Orosco, J. R., & Pomasunco, R. (2020). Adolescentes frente a los riesgos en el uso de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(17), 1-13. https://doi.org/jfsf
Rundle, A. G., Park, Y., Herbstman, J. B., Kinsey, E. W., & Wang, Y. C. (2020). Covid-19 -related school closings and risk of weight gain among children. Obesity, 28(6), 1008-1009. https://doi.org/10.1002/oby.22813
Saucedo-Ramos, C. L., Pérez-Campos, G., & Canto-Maya, C. L. (2022). Estudiantes universitarios en tiempos de covid-19: clases en línea y vida cotidiana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-22. https://doi.org/jfsh
Secretaría de Bienestar. (2021). Informe anual sobre la situación de pobreza y rezago social 2021. https://bit.ly/3EhgCxR
Secretaría de Educación Pública. (2020). Debe compartirse la experiencia de México en el aprendizaje a distancia. Boletín n.° 125. https://bit.ly/3yhvZma
Secretaría de Gobernación [México]. (2020, 16 de marzo). Acuerdo número 02/03/20 por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del Sistema Educativo Nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. https://bit.ly/3C4yxVY
Suárez, Z. M., & Martínez, S. J. (2020). Efectos de la desigualdad social y la inequidad en la educación superior en México. Notas de Coyuntura del Crim, (15), 1-8. https:// doi.org/10.22201/crim.001r.2020.15
Universidad Autónoma de Sinaloa. (2021). Información general del bachillerato. https:// www.uas.edu.mx/oferta-educativa/bachillerato
Universidad Autónoma de Sinaloa. (2020). Sistema Automatizado de Control Escolar. Autor.
Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., Bonel, C., & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: A rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 397-404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X