Everything at the same time: Daily life of young university parents in the Pandemic
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The pandemic derived from COVID-19 implied for mothers and fathers who were university students in Manizales Colombia, experience daily dynamics of simultaneous care and academic training. The narrative analysis reveals the configuration of a scenario that brought with it the intertwining of individual, school, and family time, generating a dual environment as subjects of performance; for university students the opportunity to be close to their daughters/son, to know their learning activities, to "see them grow" configuring non-delegated maternity, contrasted with a triple demand to comply with everything: study, care, and work. For university students, the opportunity to be close to their daughters/sons, to know their learning activities, to "see them grow" configuring non-delegated maternity, contrasted with a triple demand to comply with everything: study, care, and work. For university
students who do not live with their sons/daughters, this scenario resulted in a weakening of ties due to social distancing and the emergence of coordination as an alternative for parental care.
Keywords: Family life; youth; academic performance; pandemic; time organization.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Aiello-Vaisberg, T. M, Gallo-Belluzzo, S. R., & Visintin, C. (2020). Maternity and social suffering during COVID-19 pandemic: Study of mommy blogs. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.356
Arias, A. M., & Alvarado, S. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos cientí#cos. CES Psicología, 8(2), 171-181.
Arias, F., & Bermejo, N. (2019). La coordinación de parentalidad y la toma de decisiones. Revista de Mediación, 12(1), 1-11.
Arvizu, A. (2020). Administrar, rendir y agotar el tiempo. Las jornadas de madres y padres universitarios. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género, 6(478). http://dx.doi.org/10.24201/reg.v6i0.478
Caparros-González, R., & Alderdice, F. (2020). The COVID-19 pandemic and perinatal mental health. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 38(3), 223-225.
Cardozo, G., & González, A. S. (2020). Transición hacia la vida adulta en mujeres de sectores populares (Córdoba, Argentina). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(3), 1-22. https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.18303
Cubillas, R. M. J., Abril, V. E., Domínguez, S. E., Román, P. R., Hernández, M. A., & Zapata, S. J. (2016). Creencias sobre estereotipos de género de jóvenes universitarios del norte de México. Diversitas: Perspectivas Psicológicas, 12(2), 217-230. http://dx.doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0002.04
D'Avirro, M., & Rodríguez, B. (2020). Madres y padres universitarios. Nuevos perfiles estudiantiles que desafían la democratización en la educación superior. Cartografías del Rur. Revista de Arte, Ciencia y Tecnología, 11, 47-70. https://doi.org/10.35428/cds.v0i11.184
Esclusa, J. H. (2020). La pandemia por covid-19 como acontecimiento: una revisión crítica del enfoque posmarxista. Apuntes Filosóficos, 29(57).
Grussu, P., Quatraro, R., & Jorizzo, G. (2020). Supporting perinatal women in the context of the COVID-19 emergency: can web-based antenatal education classes make it possible? Journal of Reproductive and Infant Psychology, 38(5), 471-473.
Guerrero, J. (2014). Re'exiones sobre la investigación y la práctica narrativa en trabajo social. Alternativas Cuadernos de Trabajo Social, 21, 63-79. https://doi.org/10.14198/ALTERN2014.21.04
Han, B.-C. (2014). La agonía del eros. Herder.
Han, B.-C. (2016). Topología de la violencia. Herder.
Han, B.-C. (2021, 20 de marzo). Teletrabajo, "zoom" y depresión: el #lósofo Byung-Chul Han dice que nos autoexplotamos más que nunca. El País. https://bit.ly/3rTpuTw
Hernández-Quirama, A., Cáceres-Manrique, F., & Linares-García, J. (2019). Maternidad en la universidad: postergación del desarrollo personal a la crianza. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (58), 41-57.
Hernández-Quirama, A., Rivero-Rubio, C., & Linares-García, J. (2021). Significados de paternidad para jóvenes universitarios: cotidianidad, relaciones y cambios en proyecto de vida. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 1-21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.3924
Ibáñez, L., & Ramírez, L. (2019). Ser madre y estudiante: desigualdades y desafíos en la trayectoria de formación profesional en pregrado. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.23188.86406
López, E. (2020). La industria 4.0 y las nuevas formas de trabajar: una perspectiva desde el caso mexicano en tiempos del covid-19. Lan Harremanak. Revista de Relaciones Laborales, 43, 1-17.
Lozano-Cabezas, I., Iglesias-Martínez, M., & Sanz, A. (2016). Conciliación estudiantil familiar: un estudio cualitativo sobre las limitaciones que afectan a las madres universitarias. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Manrique, P. (2020). Hospitalidad e inmunidad virtuosa: en la sopa de Wuhan, pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias. Aspo.
Moreno-Rangel, Y. P., & Rincón-Silva, E. A. (2020). Maternidad/Paternidad: el declive de roles sociales convencionales en una muestra de universitarios(as). Revista Ciencia y Cuidado, 17(3), 96-107. https://doi.org/10.22463/17949831.2378
Osorno-Foronda, M., Hoyos-Rivera, M., García-Vallejo, M., & Córdoba-Sánchez, V. (2020). Estrés académico y resiliencia en madres universitarias colombianas con y sin apoyo institucional en el cuidado de sus hijos. Institución Universitaria de Envigado.
Palma, C. (2020). De académicas pandemia, encierro y bitácoras: experiencias de algunas universitarias en el contexto del covid-19. Reflexiones, 99(2).
Palomar, V. C. (2005). Maternidad: historia y cultura. Revista de Estudios de Género, (22), 35-67.
Peiró, J. M., & Soler, A. (2020). El impulso al teletrabajo durante el covid-19 y los retos que plantea. https://bit.ly/3EOWpOd
Pérez-Padilla, M. L., Rivera-Heredia, M. E., Esquivel-Martínez, C., Quevedo-Marín, M. C., & Torres-Vázquez, V. (2021). Ser madre y estudiar la universidad. Recursos psicológicos, conductas problema y factores de riesgo. Revista de Psicología y Educación, 16(1), 1-17. https://doi.org/10.23923/rpye2021.01.198
Richardson, R. J. (2008). Pesquisa social: métodos y técnicas. Atlas.
Rossi, C. M. B., & Ramalho, M., Philipp, J., & Bragagnolo, C. (2020). Maternity, science and pandemic: An urgent call for action! Hoehnea, 47(1), e812020. https://doi.org/10.1590/2236-8906-81/2020
Soto-Quiroz, R. I., Garro-Aburto, L. L., & Yogui-Takesu, D. N. (2020). El desafío de ser madre y universitaria: experiencias de superación. Espacios, 41(26), 28-37.
Tracy, S. J. (2021). Calidad cualitativa: ocho pilares para una investigación cualitativa de calidad. https://doi.org/10.1177%2F1077800410383121
Vásquez, R. A. (2017). Byung-Chul Han: la sociedad de la transparencia, autoexplotación neoliberal y psicopolítica. De lo viral-inmunológico a lo neuronal-estresante. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 52(4), 1-22.
Vásquez, A., Dib, S., Rougeaux, E., Wells, J. C., & Fewtrell, M. S. (2021). The impact of the Covid-19 lockdown on the experiences and feeding practices of new mothers in the UK: Preliminary data from the Covid-19. New mom study. Appetite, 156(1). https://dx.doi.org/10.1016%2Fj.appet.2020.104985
Zizek, S. (2018). Acontecimiento. Sexto Piso.