Inequality in the results of Saber-11 Tests before and during the COVID-19 pandemic (2014 - 2021)

Main Article Content

Alba Lorena Ballesteros-Alfonso, esp.
Nubia Yaneth Gómez-Velasco, Ph. D.

Abstract

(analytical)
The authors conducted a descriptive analysis of inequality in the results of the standardized Saber-11 tests for students conducted in the period 2014-2021 in the department of Boyacá, Colombia and the effects of the COVID-19 pandemic on these results. The results were analyzed in accordance with areas of knowledge and students' socioeconomic level. This research was carried out using data from the Saber-11 tests that was obtained from the Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación website. It was observed that in Boyacá, the best academic results were obtained by students from private schools and those from the middle and upper classes (Strata 3, 4 and 5). An increase in the education gap in Boyacá during the COVID-19 pandemic was evidenced by the authors as a result of inequalities with access to education and connectivity problems in the state.


Keywords:
Education; Saber-11 tests; educational quality; inequality of results; pandemic; educational gap; COVID-19.

Article Details

How to Cite
Inequality in the results of Saber-11 Tests before and during the COVID-19 pandemic (2014 - 2021). (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 20(3), 1-23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.5189
Section
Segunda Parte Volumen 20 No. 3
Author Biographies

Alba Lorena Ballesteros-Alfonso, esp., Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Economista, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Especialista en Planeación y Gestión del Desarrollo Territorial, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Investigadora vinculada al grupo de investigación en estadística Gamma, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. H5: 1. 0000-0001-6451-4084. Correo electrónico: alba.ballesteros@uptc.edu.co

Nubia Yaneth Gómez-Velasco, Ph. D., Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciada en Matemáticas y Estadística, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Especialista en Estadística, Universidad Nacional de Colombia. Magíster en Estadística, Universidad Nacional de Colombia. Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Docente investigadora del grupo en estadística Gamma y el grupo Hisula. 0000-0001-7745-1721. H5: 7. Correo electrónico: nubia.gomez@uptc.edu.co

How to Cite

Inequality in the results of Saber-11 Tests before and during the COVID-19 pandemic (2014 - 2021). (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 20(3), 1-23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.5189

References

Acevedo, M. (2021). Jóvenes en cuarentena: la investigación situada como modo de intervención. Última Década, 29(56), 4-34. https://doi.org/h2m6

Ballesteros-Alfonso, A., & Gómez-Velasco, N. (2020). Análisis a la educación rural en el departamento de Boyacá, Colombia, en el lapso entre 2011 y 2019. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI. (pp. 368-376). Instituto Antioqueño de Investigación.

Banco Mundial. (2020). Impactos de la crisis del covid-19 en la educación y respuestas de política en Colombia. https://bit.ly/3bbolkJ

Barón, J., Bonilla, L., Cardona-Sosa, L., & Ospina, M. (2014). ¿Quiénes eligen carreras en educación en Colombia? Caracterización desde el desempeño en las pruebas Saber 11. Revista Desarrollo y Sociedad, (74), 133-179. https://doi.org/10.13043/dys.74.3

Bernal, R. (2014). Diagnóstico y recomendaciones para la atención de calidad a la primera infancia en Colombia (Cuadernos de Fedesarrollo n.° 51). Fedesarrollo.

Cabieses, B. (2012). Educación y su relación con ingreso y salud: una reflexión acerca de la desigualdad en Chile. Revista Brasileira de Epidemiología, 15(3). https://doi.org/h2m9

Cabrera , L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la des-igualdad de oportunidades educativas en España. Rase. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 114-139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125

Cano, C., Muñoz, J., & Mesa, M. (2009). El mercado laboral colombiano: análisis desde la teoría de la señalización. Banco de la República.

Caro, B. L. (2000). Factores asociados al logro académico de los alumnos de 3° y 5° de primaria de Bogotá. Coyuntura Social, (22), 65-80.

Centre for Educational Research and Innovation. (1995). Our children at risk. Organiza-tion for Economic Cooperation and Development.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe & Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://bit.ly/3N4aNF3

Conde-Carmona, R., & Padilla-Escorcia, I. (2021). Aprender matemáticas en tiempos del covid-19: un estudio de caso con estudiantes universitarios. Revista Educación y Humanismo, 23(40), 1-19. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.40.4380

Cuenca, A. (2016). Desigualdad de oportunidades en Colombia: impacto del origen social sobre el desempeño académico y los ingresos de graduados universitarios. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(2), 69-93. https://doi.org/h2nb

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2019, 12 de julio). Indicadores básicos de tenencia y uso de tecnologías de la información y comunicación TIC en hogares y personas de 5 y más años de edad. https://bit.ly/3baVdKl

Delgado, M. (2014). La educación básica y media en Colombia: retos en equidad y calidad. Fedesarrollo. https://bit.ly/3n6BQEV

Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22. https://doi.org/ghj59m

Díaz, M., & Tobar, J. (2016). Causas de las diferencias en desempeño escolar entre colegios públicos y privados: Colombia en las pruebas Saber 11-2014 [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana.

García, H., Bracho, T., Ibarrola, M., Rodríguez, R., & Schmelkes, S. (1998). Educación y desigualdad social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 3(6), 317-345.

Garner, C., & Raudenbush, S. (1991). Neighborhood effects on educational attainment: A multilevel analysis. Sociology of Education, 64(4), 251-262. https://doi.org/cbrtxm

Gaviria, A., & Barrientos, J. (2001). Determinantes de la calidad de la educación en Colombia. Fedesarrollo.

Gómez-Velasco, N., Lima-Jardilino, J. R. & Pedraza Díaz, D. M. (2021). Publicaciones científicas sobre educación en pandemia por covid-19 y lineamientos de políticas educativas internacionales. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 23(37).

Gómez-Velasco N., Soto, D., & Lima, J. (2018). Políticas y medición en ciencia y tecnología en la universidad colombiana. 1992-2014. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Huanca-Arohuanca, J., Supo-Condori, F., Sucari-Leon, R., & Supo-Quispe, L. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Innovaciones Educativas, 22(esp.), 115-128. http://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2019). Guía de usuario examen Saber-11.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2020). Resolución 258, por la cual se modifica el cronograma del examen de Estado Saber TyT Primer Semestre de 2020 contenido la Resolución 888 de 2019, modificada por las Resoluciones 210 y 233 de 2020 y se dictan otras disposiciones. https://bit.ly/3n4dueW

Jiménez, A. E., Gómez, N. Y., Ayala, Y., & Guerrero, S. C. (2018). Estudio de la colaboración en publicaciones científicas. Facultad de Ciencias, UPTC, 2002-2014. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 304-318. https://doi.org/h2nd

Martínez, A. & Zurita, F. (2014). El rol que tiene la influencia familiar y su nivel académico, en los itinerarios curriculares de estudiantes de último curso. Educatio Siglo XXI, 32(2), 267-286. https://doi.org/10.6018/j/202251

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Poblaciones, cobertura y calidad para los más vulnerables. Autor.

Moreno, V. (2020). El covid-19 como oportunidad de cambio ante la crisis perpetua de la educación en Colombia. Columnas de opinión. Universidad Externado de Colombia. https://bit.ly/3y5i3fw

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencias y la Cultura. (2021). El derecho a la educación. https://es.unesco.org/themes/derecho-a-educacion

Patacchini, E., & Zenou, Y. (2011). Neighborhood effects and parental involvement in the intergenerational transmission of education. Journal of Regional Science, 51(5), 987-1013. https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.2011.00722.x

Picherili, M., & Tolosa, M. (2020). Educación en pandemia y desigualdad. Observatorio Socioeconómico Universidad Católica de La Plata.

Rogero-García, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Rase. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 174-182. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126

Sánchez, P. (2006). Discapacidad, familia y logro escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 40(2), 1-10.

Sanz, I., Sáinz, J., & Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del coronavirus en la educación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Timarán, R., Caicedo, J., & Hidalgo, A. (2018). Identificación de factores asociados al desempeño académico en Matemáticas en las pruebas Saber 11° aplicando minería de datos educativa [Ponencia]. XVII Conferencia Múltiple Internacional de Laccei para Ingeniería, Educación y Tecnología: "Industria, Innovación e Infraestructura para Ciudades y Comunidades Sostenibles". Kingston, Jamaica.