Inequality in the results of Saber-11 Tests before and during the COVID-19 pandemic (2014 - 2021)
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The authors conducted a descriptive analysis of inequality in the results of the standardized Saber-11 tests for students conducted in the period 2014-2021 in the department of Boyacá, Colombia and the effects of the COVID-19 pandemic on these results. The results were analyzed in accordance with areas of knowledge and students' socioeconomic level. This research was carried out using data from the Saber-11 tests that was obtained from the Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación website. It was observed that in Boyacá, the best academic results were obtained by students from private schools and those from the middle and upper classes (Strata 3, 4 and 5). An increase in the education gap in Boyacá during the COVID-19 pandemic was evidenced by the authors as a result of inequalities with access to education and connectivity problems in the state.
Keywords:
Education; Saber-11 tests; educational quality; inequality of results; pandemic; educational gap; COVID-19.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Acevedo, M. (2021). Jóvenes en cuarentena: la investigación situada como modo de intervención. Última Década, 29(56), 4-34. https://doi.org/h2m6
Ballesteros-Alfonso, A., & Gómez-Velasco, N. (2020). Análisis a la educación rural en el departamento de Boyacá, Colombia, en el lapso entre 2011 y 2019. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI. (pp. 368-376). Instituto Antioqueño de Investigación.
Banco Mundial. (2020). Impactos de la crisis del covid-19 en la educación y respuestas de política en Colombia. https://bit.ly/3bbolkJ
Barón, J., Bonilla, L., Cardona-Sosa, L., & Ospina, M. (2014). ¿Quiénes eligen carreras en educación en Colombia? Caracterización desde el desempeño en las pruebas Saber 11. Revista Desarrollo y Sociedad, (74), 133-179. https://doi.org/10.13043/dys.74.3
Bernal, R. (2014). Diagnóstico y recomendaciones para la atención de calidad a la primera infancia en Colombia (Cuadernos de Fedesarrollo n.° 51). Fedesarrollo.
Cabieses, B. (2012). Educación y su relación con ingreso y salud: una reflexión acerca de la desigualdad en Chile. Revista Brasileira de Epidemiología, 15(3). https://doi.org/h2m9
Cabrera , L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la des-igualdad de oportunidades educativas en España. Rase. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 114-139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125
Cano, C., Muñoz, J., & Mesa, M. (2009). El mercado laboral colombiano: análisis desde la teoría de la señalización. Banco de la República.
Caro, B. L. (2000). Factores asociados al logro académico de los alumnos de 3° y 5° de primaria de Bogotá. Coyuntura Social, (22), 65-80.
Centre for Educational Research and Innovation. (1995). Our children at risk. Organiza-tion for Economic Cooperation and Development.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe & Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://bit.ly/3N4aNF3
Conde-Carmona, R., & Padilla-Escorcia, I. (2021). Aprender matemáticas en tiempos del covid-19: un estudio de caso con estudiantes universitarios. Revista Educación y Humanismo, 23(40), 1-19. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.40.4380
Cuenca, A. (2016). Desigualdad de oportunidades en Colombia: impacto del origen social sobre el desempeño académico y los ingresos de graduados universitarios. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(2), 69-93. https://doi.org/h2nb
Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2019, 12 de julio). Indicadores básicos de tenencia y uso de tecnologías de la información y comunicación TIC en hogares y personas de 5 y más años de edad. https://bit.ly/3baVdKl
Delgado, M. (2014). La educación básica y media en Colombia: retos en equidad y calidad. Fedesarrollo. https://bit.ly/3n6BQEV
Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22. https://doi.org/ghj59m
Díaz, M., & Tobar, J. (2016). Causas de las diferencias en desempeño escolar entre colegios públicos y privados: Colombia en las pruebas Saber 11-2014 [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana.
García, H., Bracho, T., Ibarrola, M., Rodríguez, R., & Schmelkes, S. (1998). Educación y desigualdad social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 3(6), 317-345.
Garner, C., & Raudenbush, S. (1991). Neighborhood effects on educational attainment: A multilevel analysis. Sociology of Education, 64(4), 251-262. https://doi.org/cbrtxm
Gaviria, A., & Barrientos, J. (2001). Determinantes de la calidad de la educación en Colombia. Fedesarrollo.
Gómez-Velasco, N., Lima-Jardilino, J. R. & Pedraza Díaz, D. M. (2021). Publicaciones científicas sobre educación en pandemia por covid-19 y lineamientos de políticas educativas internacionales. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 23(37).
Gómez-Velasco N., Soto, D., & Lima, J. (2018). Políticas y medición en ciencia y tecnología en la universidad colombiana. 1992-2014. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Huanca-Arohuanca, J., Supo-Condori, F., Sucari-Leon, R., & Supo-Quispe, L. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Innovaciones Educativas, 22(esp.), 115-128. http://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2019). Guía de usuario examen Saber-11.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2020). Resolución 258, por la cual se modifica el cronograma del examen de Estado Saber TyT Primer Semestre de 2020 contenido la Resolución 888 de 2019, modificada por las Resoluciones 210 y 233 de 2020 y se dictan otras disposiciones. https://bit.ly/3n4dueW
Jiménez, A. E., Gómez, N. Y., Ayala, Y., & Guerrero, S. C. (2018). Estudio de la colaboración en publicaciones científicas. Facultad de Ciencias, UPTC, 2002-2014. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 304-318. https://doi.org/h2nd
Martínez, A. & Zurita, F. (2014). El rol que tiene la influencia familiar y su nivel académico, en los itinerarios curriculares de estudiantes de último curso. Educatio Siglo XXI, 32(2), 267-286. https://doi.org/10.6018/j/202251
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Poblaciones, cobertura y calidad para los más vulnerables. Autor.
Moreno, V. (2020). El covid-19 como oportunidad de cambio ante la crisis perpetua de la educación en Colombia. Columnas de opinión. Universidad Externado de Colombia. https://bit.ly/3y5i3fw
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencias y la Cultura. (2021). El derecho a la educación. https://es.unesco.org/themes/derecho-a-educacion
Patacchini, E., & Zenou, Y. (2011). Neighborhood effects and parental involvement in the intergenerational transmission of education. Journal of Regional Science, 51(5), 987-1013. https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.2011.00722.x
Picherili, M., & Tolosa, M. (2020). Educación en pandemia y desigualdad. Observatorio Socioeconómico Universidad Católica de La Plata.
Rogero-García, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Rase. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 174-182. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126
Sánchez, P. (2006). Discapacidad, familia y logro escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 40(2), 1-10.
Sanz, I., Sáinz, J., & Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del coronavirus en la educación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Timarán, R., Caicedo, J., & Hidalgo, A. (2018). Identificación de factores asociados al desempeño académico en Matemáticas en las pruebas Saber 11° aplicando minería de datos educativa [Ponencia]. XVII Conferencia Múltiple Internacional de Laccei para Ingeniería, Educación y Tecnología: "Industria, Innovación e Infraestructura para Ciudades y Comunidades Sostenibles". Kingston, Jamaica.