"We are students of the countryside". Identities and identifications of rural youth in Entre Ríos (Argentina)
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The rollout of public education across the country in Argentina and the building of secondary schools in the countryside generated transformations for rural areas and rural youth. This study uses a historical-ethnographic approach to conduct research in the northern area of the province of Entre Ríos. The authors identified that secondary school is a privileged space for the social development of young people, focusing on the Rural Student Festival to understand these youth identities. The youth condition and the student condition are closely linked to rural areas. Rural young people construct identifications that are in opposition to urban students and aligned with the countryside, which they understand as a natural landscape that is unrelated to agricultural and labor activities.
Keywords: Rural youth; secondary school students; rural education; Argentina.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Plencovich, M. C. (2014). Sistema educativo y educación agraria: deriva e inclusión. Fundación
Ciccus.
Quirós, J. (2014). Etnografiar mundos vívidos. desafíos de trabajo de campo, escritura y
enseñanza en antropología. Publicar, 12(17), 47-65.
Reguillo, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles: estrategias del desencanto. Norma.
Roa, M. L. (2013). Sufriendo en el yerbal... Los procesos de self en jóvenes de familias
tareferas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 171-184.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.
Rockwell, E. (2011). Los niños en los intersticios de la cotidianeidad escolar: ¿resistencia,
apropiación o subversión? En G. Batallán, & M. R. Neufeld (Coords.), Discusiones sobre
infancia y adolescencia: niños y jóvenes, dentro y fuera de la escuela (pp. 27-52). Biblos.
Román, M. (2003). Los jóvenes rurales en Argentina: elementos para una estrategia de desarrollo
rural. Ministerio de la Producción; Secretaría de Agricultura, Ganadería, Pesca y
Alimentos; Dirección de Desarrollo Agropecuario; Proinder.
Román, M. (2011). Juventud en áreas rurales de Argentina: impacto de los cambios ocurridos en
la década del noventa [Tesis de doctorado]. Universidad de Buenos Aires.
Romero-Acuña, M. (2018). Ciudad, ruralidad isleña y políticas públicas: experiencias
formativas de los jóvenes en el Delta del Paraná (Rosario-Argentina). Kult-Ur, 5(10),
-189. https://doi.org/10.6035/kult-ur.2018.5.10.7
Schmuck, M. E. (2019a). Juventudes en plural, territorios en transformación: hacia un estado
del arte de los estudios sobre juventudes rurales en Argentina. PÓS, 14(1), 38-56.
Schmuck, M. E., (2019b). Jóvenes rurales en la escuela secundaria del campo: una etnografía
sobre estudiantes en el norte entrerriano. Irice, 35(1), 29-158.
Schmuck, M. E. (2020). Entre géneros y generaciones: transformaciones en las experiencias
formativas de familias del espacio rural del norte entrerriano. Tiempo de Gestión,
(29), 67-97.
Schmuck, M. E., Marioni, L., & Giangelici, J. (2021). "¿Se puede ser un medio y un taller?":
tensiones entre comunicación y educación popular en El Surco del Oeste. Educación
y Vínculos, (7), 197-216.
Vélez-Funes, C. (2020). Jóvenes rurales del noroeste cordobés. Límites y posibilidades para
permanecer en el campo. Millcayac, 7(13), 173-196.
Weiss, E. (2015). Más allá de la socialización y de la sociabilidad: jóvenes y bachillerato
en México. Educação e Pesquisa, 41, 1257-1272. https://doi.org/g785
Williams, R. (2009). Marxismo y literatura. Las Cuarenta.
Williams, R. (2011). El campo y la ciudad. Paidós.