New modes of youth protest and indignation in Colombia

Main Article Content

Álvaro Acevedo Tarazona
Andrés David Correa Lugos

Abstract

(analytical)
Since 2011, young people have participated in different waves of protest to express their indignation, which invites us to rethink social mobilization and the role of social networks. It is important to ask, what are the impacts of the collective actions and discourses produced in these mobilizations? This article analyzes the new ways in which mobilizations are generated and the relevance of social networks to respond to problems such as the defense of education and protecting the environment. Using a qualitative and interpretive methodology that analyses the content of digital and physical media and magazines. By contrasting this information, new modes of mobilization are produced by the community and public opinion through online interactions and social networks.


Keywords: Conflict research, mass media, protest movement, youth movement, environmental awareness.

Article Details

How to Cite
New modes of youth protest and indignation in Colombia. (2021). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 19(2), 1-20. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4549
Section
Segunda Parte Volumen 19 No. 2
Author Biographies

Álvaro Acevedo Tarazona, Universidad Industrial de Santander, Colombia

Posdoctorado en Ciencias de la Educación, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Profesor
Titular Universidad Industrial de Santander. 0000-0002-3563-9213. H5: 16. Correo electrónico:
acetara@uis.edu.co

Andrés David Correa Lugos, Universidad Industrial de Santander, Colombia

Candidato a Magíster en Historia, Universidad Industrial de Santander. Miembro del Grupo de Investigación Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico-Educativas (Psorhe). 0000-0002-6477-8001. H5: 3. Correo electrónico: andrescorrealugos@outlook.com

How to Cite

New modes of youth protest and indignation in Colombia. (2021). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 19(2), 1-20. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4549

References

Acevedo-Tarazona, Ã., & Correa-Lugos, A. (2015). La movilización estudiantil universitaria del año 2011: retrospectiva de un síntoma contestatario. Educación y Desarrollo Social, 9(1), 40-55.

Acevedo-Tarazona, Ã., & Correa-Lugos, A. (2016). Rapsodias de la indignación. Prospectiva. Revista de Trabajo Social en Intervención Social, (22), 93-115. https://doi.org/10.25100/prts.v0i22.1238

Acevedo-Tarazona, Ã., & Correa-Lugos, A. (2017). ¿Jóvenes e indignados? la movilización social colombiana en el año 2011. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, 19(28), 53-70. https://doi.org/10.19053/01227238.6226

Acevedo-Tarazona, Ã., & Correa-Lugos, A. (2019). Pensar el cambio socioambiental: un acercamiento a las acciones colectivas por el páramo de Santurbán (Santander, Colombia). Revista Colombiana de Sociología, 42(1), 1-22. https://doi.org/10.15446/rcs.v42n1.73070

Acevedo-Tarazona, Ã. & Lagos, E. (2019). Los estudiantes universitarios en la Revolución cubana de 1959. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 89-101. https://doi.org/10.11600/1692715x.17105

Acevedo-Tarazona, Ã., Méndez, R., Rojas, H., Linares, J., & Correa-Lugos, A. (2017). "Yo fui Mane". La movilización estudiantil en el año 2011. Universidad Industrial de Santander.

Avendaño, O. (2014). Fracturas y representación política en el movimiento estudiantil. Chile 2011. Última Década, 22(41), 41-62. https://doi.org/10.4067/s0718-22362014000200003

Ãvila, R. A. (2019). El movimiento de los Indignados. Vínculos. Sociología, Análisis y Opinión, (14), 119-147.

Berrío, A. (2006). La perspectiva de los nuevos movimientos sociales en las obras de Sydney Tarrow, Alain Touraine y Alberto Melucci. Estudios Políticos, (29), 218-236. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16429057009

Castromil, A. R. (2020). La teoría del cleavage (Lipset y Rokkan). https://politicaymedios.net/la-teoria-del-cleavage-lipset-y-rokkan/

Correa-Lugos, A. (2017). El manifestante: la movilización social estudiantil colombiana en el año 2011 [Tesis de pregrado]. Universidad Industrial de Santander (Colombia).

Cruz, E. (2017). El movimiento estudiantil en 1971 y 2011: una comparación diacrónica. Reflexión Política, 18(38), 158-174. https://doi.org/10.29375/01240781.2846

Dirigentes Digital. (2016). Twitter: 10 años en cifras. Dirigentes Digital. https://dirigentesdigital.com/hemeroteca/twitter_10_anos_en_cifras-DODD15858

Donoso, A. (2020). Movimientos estudiantiles en América Latina (1918-2011): aproximación historiográfica a sus rasgos compartidos. Revista Brasileira de História, 40(83), 235-258. https://doi.org/10.1590/1806-93472020v40n83-11

El Tiempo. (2015). Facebook llega a 1500 millones de usuarios. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16172378

Garcés, M. (2012). El despertar de la sociedad: los movimientos sociales en América Latina y Chile. LOM.

Gerbaudo, P. (2012). Tweets and the streets: Social media and contemporary activism. Pluto.

Han, B. -C. (2013). En el enjambre. Herder. Hessel, S. (2011). Indignados. Destino.

Hope, K. (2018). "El 1 % de los ricos del mundo acumula el 82 % de la riqueza global" (y las críticas a estas cifras de Oxfam). BBC News. https://www.bbc.com/mundo/noticias-42776299

Jaramillo, M. (2011). "No somos ciberterroristas". Anonymous. http://www.enter.co/otros/no-somos-ciberterroristas-anonymous/

La Rosa, A. (2016). Movimientos sociales, redes sociales y recursos simbólicos. Correspondencias & Análisis, (6), 47-60. https://doi.org/10.24265/cian.2016.n6.03

La Silla Vacía. (2011). Los cinco puntos que enfrentan a los estudiantes y profesores con la ministra. La Silla Vacía. http://lasillavacia.com/historia/los-cinco-puntos-que-enfrentanlos-estudiantes-y-profesores-con-la-ministra-23117

León. L. C. & Quiñónez, L. M. (2018). Desarrollo y políticas públicas en materia de educación superior: el efecto del ajuste estructural en Colombia 1990-2015. (Tesis de Pregrado). Universidad de La Salle.

Lipset, S. M., & Rokkan, S. (2001). Estructuras de división, sistemas de partidos y alineamientos electorales. En A. Batller (ed.), Diez textos básicos de ciencia política (pp. 231-274). Ariel.

Muñoz, J. (2011). La llama que incendió Túnez. El País. https://elpais.com/diario/2011/01/23/domingo/1295758353_850215.html

Peralta-Duque, B. del C. (2016). La participación juvenil en la Política Pública de Juventud, 1997-2011 (Caldas, Colombia). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1249-1272.

Pérez, C. (2008). El "crash" de octubre de 2008. El País. https://elpais.com/diario/2008/10/11/economia/1223676001_850215.html

Rachman, G., Mander, B., Dombey, D., Sue-Lin, & Saleh, H. (2019). La tecnología cambia la forma de protestar. Expansión. https://www.expansion.com/economia-digital/innovacion/2019/11/11/5dc86c81e5fdeaf8448b46b6.html

Rodríguez, D. (2018). En Colombia solo el 10 % de los jóvenes de estrato uno llega a la universidad. Radio Nacional de Colombia. https://www.radionacional.co/noticia/que-sera/colombia-solo-10-de-los-jovenes-de-estrato-uno-llegan-a-la-universidad-julian-de

Romero, E. (2011). Redes sociales: ¿protagonistas de la revuelta en Egipto? Deutsche Welle. https://www.dw.com/es/redes-sociales-protagonistas-de-la-revuelta-en-egipto/a-14802357

Rueda, R., & Franco-Avellaneda, M. (2018). Políticas educativas de TIC en Colombia: entre la inclusión digital y formas de resistencia-transformación social. Pedagogía y Saberes, (48), 9-25. https://doi.org/10.17227/pys.num48-7370

Shirky, C. (2011). The Political Power of Social Media: Technology, the Public Sphere, and Political Change. Foreign Affairs, 90(1), 28-41. http://www.jstor.org/stable/25800379

Solís, P. (2018). Barreras estructurales a la movilidad social intergeneracional en México. Naciones Unidas.

Sosa, Y. (2018). La protesta estudiantil en la Universidad del Valle entre 1968-1971 y 2007-2011. Una lectura comparada. Fórum, (13), 33-74. https://doi.org/10.15446/frdcp.n13.69625

Vera, S. (2012). El resplandor de las mayorías y la dilatación de un doble conflicto: el movimiento estudiantil en Chile el 2011. Anuari del Conflicte Social, (1), 286-309. https://doi.org/10.1344/test.acs.2011.1.6256

Vommaro, P., & Vásquez, M. (2008). La participación juvenil en los movimientos sociales autónomos de la Argentina. El caso de los Movimientos de Trabajadores Desocupados. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(2), 485-522.