Psychoanalysis and politics. Pathologization of the poor childhood in Argentina

Main Article Content

Eduardo de la Vega

Abstract

In this article I analyze different approaches that, from diverse fields are aimed to take action in connection with poor childhood. In Argentina, among the most outstanding narratives, psychoanalysis is the one that stands out from the rest; after its success in clinical practice, it continues showing vocation towards the long- suffering and excluded childhood.
However, psychoanalytic interventions (in the slums, at school, etc.) frequently seem to psychologyze the conflict and the social drama. The political efficiency of psychoanalysis has been also questioned by the new philosophical pragmatism which distrusts the public utility of psychoanalysis. The analysis is closed by a theoretical debate about this huge controversial issue that brings deconstruction theoreticians and the American philosopher, Richard Rorty, face to face, in order to finally retake Lacan's reflections on psychoanalysis and politics.



Key words: Psychoanalysis, politics, childhood, poverty, pathologization, Deconstruction, Pragmatism.

Article Details

How to Cite
Psychoanalysis and politics. Pathologization of the poor childhood in Argentina. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(1), 67-86. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/44
Section
Primera Sección: Teoría y Metateoría
Author Biography

Eduardo de la Vega, Universidad Nacional del Rosario

Investigador en el Consejo de Investigaciones de la Universidad Nacional de Rosario. Doctor en Psicología.

How to Cite

Psychoanalysis and politics. Pathologization of the poor childhood in Argentina. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(1), 67-86. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/44

References

Ãlvarez, A. R. (2003). No ignorancia de la necesidad. Reunión Lacanoamericana de Psicoanálisis. Tucumán, octubre 2003. Mimeo.

Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.

Bauman, S. (2004) Identidad. Buenos Aires: Losada.

De la Vega, E. (2008). Las trampas de la escuela integradora. La intervención posible. Buenos Aires: Noveduc.

Derrida, J. (1992). Force of law: the 'Mystical foundation of authority'. En Corrnell, D., Rosenfeld, M. & Gray Carlson, D. (Comp.) Descontrution and the possibility of justice. Nueva York & Londres: Routledge.

Derrida, J. (2005). Notas sobre deconstrucción y pragmatismo. En Deconstrucción y pragmatismo. Buenos Aires: 2005.

Duschatzky, S. & Corea, C. (2004). Chicos en banda. Los caminos de la subjetividad en el declive de las instituciones. Buenos Aires: Paidós.

Unicef (2006). Excluidos e invisibles. Estado Mundial de la Infancia. New York: Unicef.

Lacan, J. (1981). Seminario 20. Aun. 1972 - 1973. Barcelona: Paidós.

Lacan, J. (1984). El seminario. Libro 2. El yo en la teoría de Freud y en la técnica psicoanalítica. 1954 - 1955. Barcelona: Paidós.

Laclau, E. (2005). Deconstrucción, pragmatismo, hegemonía. En Deconstrucción y pragmatismo. Buenos Aires: 2005.

Massumi, B. (2002). Navigating Movements. Nueva York: Routledge.

Mouffe, Ch. (2005). Comp. Deconstrucción y pragmatismo. Buenos Aires: Paidós.

Spivak, G. Ch. (1995). En D., Mahasweta. (Introducción) Imaginary maps. Londres/Nueva York: Routledge.

Stefan, J. (2008). Escuela, violencia y niños en situación de calle. Tesis de Maestría. Universidad de Buenos Aires.