Ludo-evaluation of the emotion of fear and personal self-esteem in early childhood education

Main Article Content

Purificación Cruz
Mónica Patricia Borjas
Marta López

Abstract

Abstract (analytical)
Emotional education is an objective that needs to be incorporated in the formative process of early childhood, working in both families and schools. This research focuses on the promotion of emotional education with the emotion of fear in boys and girls; promoting greater personal self-knowledge and acceptance of frustration in the face of adverse situations that may occur in their lives. The research
was conducted as a case study in the third year of Preschool Education in a public school in Toledo (Spain). A total of 24 boys and girls participated along with the teachers who work with them and their families. Through the development of activities evidenced by ludo-evaluation processes,
the study achieved positive results regarding participation, emotional recognition and assertive
communication.
Keywords: Affective development, fear, formative evaluation, preschool education.

Article Details

How to Cite
Ludo-evaluation of the emotion of fear and personal self-esteem in early childhood education. (2020). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 19(1), 1-21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4184
Section
Segunda Parte Volumen 19 No. 1
Author Biographies

Purificación Cruz, Universidad de Castilla La Mancha, España

Psicopedagoga. Maestra de Educación. Doctora en Educación Infantil y familiar. Profesora de la Facultad de Educación de la Universidad de Castilla la Mancha, Toledo (España). H5: 4. 0000-0001-5637-3007. Correo electrónico: purificacion.Cruz@uclm.es

Mónica Patricia Borjas, Profesora Universidad del Norte, Colombia

Doctora en Diseño Curricular y Evaluación Educativa por la Universidad de Valladolid. Docente del
Departamento de Educación de la Universidad del Norte. Coordinadora del grupo de investigación Cognición y educación de la Universidad del Norte. H5: 10. 0000-0001-7823-477X. Correo electrónico:
mborjas@uninorte.edu.co 

Marta López, Universidad de Castilla La Mancha, España

Maestra de Educación Infantil y Educación Primaria. Auxiliar Técnico Educativo. Maestra de apoyo en
asignaturas ordinarias. Correo electrónico: marta.lopez27@alu.uclm.es

How to Cite

Ludo-evaluation of the emotion of fear and personal self-esteem in early childhood education. (2020). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 19(1), 1-21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4184

References

Albendea, C., Bermúdez, M., & Pérez, C. (2016). Educando en positivo: aplicación de la inteligencia emocional en la escuela infantil. En J. Soler, L. Moreno, O. Chica, E. Pérez, & A. Martínez (Eds.), Inteligencia emocional y bienestar II: reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp. 173-185). Ediciones Universidad San Jorge.

Asprilla, O., Borjas, M., & Ricardo, C. (2019). Diseño de experiencias de ludoevaluación mediadas por las TIC para valorar las competencias ciudadanas. Nodos y Nudos, 6(46), 13-26. https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num46-7884

Astorga, C., Rodríguez, J., Sada, S., Ricardo, I., Ricardo, C., & Borjas, M. (2017). Orientaciones pedagógicas para enriquecer las prácticas ludoevaluativas desde TIC en contextos universitarios. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (52), 57-76.

Ãvila, A., & Fullana, A. (2016). El miedo en el cerebro humano. Mente & cerebro, (78), 50-51.

Aya, S. L., & García, C. I. (2020). El universo emocional en las interacciones parentofiliales: un acercamiento al estado del arte. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(1), 1-17. https://doi.org/10.11600/1692715x.18106

Bernal, N. C., Esteban, S. S., & Ramírez, F. C. (2014). Estimulación de la inteligencia emocional como prevención del fenómeno bullying en alumnos víctimas. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista Infad de Psicología, 6(1), 427-430. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.762

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Síntesis.

Bisquerra, R. (2016). Educación emocional y bienestar. Praxis.

Bisquerra, R., Pérez, J., & García, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Síntesis.

Blair, R. J. R., Leibenluft, E., & Pine, D. S. (2014). Conduct disorder and callousunemotional traits in youth. New England Journal of Medicine, 371(23), 2207-2216. https://doi.org/10.1056/nejmra1315612

Bolívar, M., Plata, A., & Wong, N. (2014). Caracterización de la ludoevaluación en el grado de transición en una institución de carácter privado ubicada en el Distrito de Barranquilla-Atlántico [Tesis de maestría no publicada]. Universidad del Norte.

Borjas, M. (2013). Ludoevaluación en la educación infantil: más que un requisito, un asunto serio. Universidad del Norte.

Borjas, M., Navarro-Lechuga, E., Puentes-Ospino, D., De la Cruz-García, J., Yepes-Martínez, J., Muñoz-Alvis, A., Montero, P., De La Hoz-Del Villar, K., Pérez-Moyano, Y., & Polo, J. (2019). Experiencias ludoevaluativas en el contexto universitario: la evaluación desde una comunidad de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 177-190. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10021

Bunston, W. (2017). Helping babies and children aged 0-6 to heal after family violence: A practical guide to infant-and child-led work. Jessica Kingsley Publishers.

Cardemil, C., & Román, M. (2014). La importancia de analizar la calidad de la educación en los niveles inicial y preescolar. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 9-11.

Caro, M. R. (2013). El impacto emocional de la audiodescripción [Tesis de doctorado, Universidad de Murcia]. Digitum: Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia. http://hdl.handle.net/10201/36475

Colmenero, V. C., García, P. Ã. C., & Tendero, G. R. (2013). La dramatización como recurso didáctico para el desarrollo emocional: un estudio en la etapa de educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 410-410. https://doi.org/10.6018/rie.31.2.164501

Cruz, P. (2014). Creatividad e Inteligencia Emocional (como desarrollar la competencia emocional, en Educación Infantil, a través de la expresión lingüística y corporal). Historia y Comunicación Social, 19(número especial), 107-118. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44944

De Prada, C. V. (2015). Análisis del proceso y resultados de un programa de educación emocional en la escuela [Tesis doctoral, Universidad de La Coruña]. Repositorio Universidad Coruña. http://hdl.handle.net/2183/15998

Díaz, Ã., Díaz, E., & Rojas, K. J. (2014). Estrategias de lectura de cuentos de monstruos para favorecer el manejo del miedo en los niños de primaria. Actualidades Pedagógicas, (63), 61-81. https://doi.org/10.19052/ap.2670

Esteban, A. (2015). Relación familia-escuela: estudio descriptivo derivado de una experiencia de investigación-acción en el aula [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid]. UvaDOC. https://doi.org/10.35376/10324/16296

Failache, E., & Katzkowicz, N. (2019). Desarrollo infantil en Uruguay: una aproximación a sus determinantes. Revista Desarrollo y Sociedad, (83), 55-104. https://doi.org/10.13043/dys.83.2

Farto-López, C. (2016). Jugando con el miedo. Revista Padres y Maestros. Journal of Parents and Teachers, (368), 43-46. https://doi.org/10.14422/pym.i368.y2016.007

Filella, G., Pérez, N., Agulló, M. J., & Oriol, X. (2014). Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en educación primaria. Estudios sobre Educación, 26, 125-147. https://doi.org/10.15581/004.26.125-147

Flores, K., & Malpartida, G. (2018). Programa de responsabilidad social basado en el voluntariado estudiantil para la mejora de la responsabilidad social universitaria. Revista Científica Da Vinci, 1(1), 8-17.

Franco, A. M. (2013). Reconocimiento de emociones: vínculos con la historia afectiva y la interacción social en niños y niñas en edad preescolar. Revista de Psicología Gepu, 4(1), 1-210.

Frijda, N. (1993). The place of appraisal in emotion. Cognition and Emotion, 7, 357-387. https://doi.org/10.1080/02699939308409193

González, R. C., & Berrocal, P. F. (2016). Programas para enseñar la inteligencia emocional en las escuelas: ideas para una adecuada implementación. Revista Padres y Maestros, (368), 11-17. https://doi.org/10.14422/pym.i368.y2016.002

González, V. (2018). Miedos de los niños. Ayudarles a superar sus temores. Miedos infantiles según la edad del niño. Conmishijos. http://cort.as/-NRVd

Gordillo, M., Ruíz, M., Sánchez, S., & Calzado, Z. (2016). Clima afectivo en el aula: vínculo emocional maestro-alumno. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 195-201. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.273

Gordillo, F., Pérez, M. Ã., Mestas, L., Salvador, J., Arana, J. M., & López, R. M. (2015). Diferencias en el reconocimiento de las emociones en niños de 6 a 11 años. Acta de Investigación Psicológica, 5(1), 1846-1859. https://doi.org/10.1016/S2007-4719(15)30005-3

Gutiérrez, A., & Moreno, P. (2011). Los niños, el miedo y los cuentos: cómo contar cuentos que curan. Desclée De Brouwer.

Hancock, D. R., & Algozzine, B. (2017). Doing case study research: A practical guide for beginning researchers. Teachers College Press.

Heras-Sevilla, D., Cepa-Serrano, A., & Lara-Ortega, F. (2016). Desarrollo emocional en la infancia: un estudio sobre las competencias emocionales de niños y niñas. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 67-73. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.217

Hurtado, A. F. (2015). Antropología del miedo. Revista de Ciencias Sociales, 3(2), 262-275. https://doi.org/10.17502/m.rcs.v3i2.90

Ibarrola, B. (2011). Cómo educar las emociones de nuestros hijos. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción.

Jarque, J. (2015, 4 de enero). Cómo actuar frente al miedo de los niños. Familia y Cole. http://cort.as/-NRV4

Lara, M. R., Rodríguez, T., Martínez, A. E., & Piqueras, J. A. (2017). Relación entre el bullying y el estado emocional y social en niños de educación primaria. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(1), 1-13.

Lazarus, R. S. (1991). Progress on a cognitive-motivational-relational theory of emotion. American Psychologist, 46(8), 819-834. https://doi.org/10.1037/0003-066x.46.8.819

Longboat, D. R., Kulnieks, A., & Young, K. (2019). Developing curriculum through engaging oral Stories. En K. R. Llewellyn & N. Ng-A-Fook (Eds.), Oral history, education, and justice: Possibilities and limitations for redress and reconciliation. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315179278-11

López-Cassà, E. (2011). Educar las emociones en la infancia (de 0 a 6 años): reflexiones y propuestas prácticas. Wolters Kluwer.

Martínez, E. M., & Quintero-Mejía, M. (2016). Base emocional de la ciudadanía: narrativas de emociones morales en estudiantes de noveno grado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 301-313.

Maureira, F. C. (2011). Emociones biológicas y sociales. Revista Gaceta de Psiquiatría Universitaria, 7(2), 183-189.

McNamara, C. (2017). General Guidelines for Conducting Research Interviews. Free Management Library.

Morales, M. C. (2019). El pasaporte de mi libro viajero. Infancia: educar de 0 a 6 años, (174), 33-36.

Moser, A., & Korstjens, I. (2018). Series: Practical guidance to qualitative research. Part 3: Sampling, data collection and analysis. European Journal of General Practice, 24(1), 9-18. https://doi.org/10.1080/13814788.2017.1375091

Muñoz, A. S., Serrano, R. M., & Urbieta, C. T. (2016). La autoestima infantil, la edad, el sexo y el nivel socioeconómico como predictores del rendimiento académico. Revista de Investigación en Educación, 14(1), 33-66.

Nievas, F. (2014). Miedos: ¿cuál es el peligro? Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 6(16), 56-65.

Ramírez, E. R. S., & Hervis, E. E. (2019). El método estudio de caso y su signi#cado en la investigación educativa. En Procesos formativos en la investigación educativa: diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 203-222). Red de Investigadores Educativos Chihuahua.

Ridgeway, D., Waters, E., & Kuczaj II, S. A. (1985). Acquisition of emotion descriptive language: Receptive and productive vocabulary norms for ages 18 months to 6 years. Developmental Psychology, 21(25), 901-908. https://doi.org/10.1037/0012-1649.21.5.901

Ruíz, M. T. S., Rojas, M. A. M., & Rodríguez, M. N. (2017). Fortalecimiento de la creatividad en la educación preescolar orientado por estrategias pedagógicas basadas en el arte y la literatura infantil. Zona Próxima, (26), 61-81. https://doi.org/10.14482/zp.26.10213

Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Morata.

Timmermann, F. (2015). Miedo, emoción e historiografía. Revista de Historia Social y de las Mentalidades, 19(1), 159-177.

Uriz, N., Armentia, M., Belarra, R., Carrascosa, E., Fraile, A., Olangua, P., & Palacio, A. (2018). El desarrollo psicológico del niño de 3 a 6 años. Dokumen. http://cort.as/-NRW4

van Hulle, C. A., Moore, M. N., Lemery-Chalfant, K., Goldsmith, H. H., & Brooker, R. J. (2017). Infant stranger fear trajectories predict anxious behaviors and diurnal cortisol rhythm during childhood. Development and Psychopathology, 29(3), 1119-1130. https://doi.org/10.1017/s0954579417000311

White, S. F., Briggs-Gowan, M. J., Voss, J. L., Petitclerc, A., McCarthy, K., R. Blair, R. J., & Wakschlag, L. S. (2016). Can the fear recognition deficits associated with callousunemotional traits be identified in early childhood? Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 38(6), 672-684. https://doi.org/10.1080/13803395.2016.1149154