Transition to adulthood among working-class women (Córdoba, Argentina)
Main Article Content
Abstract
Abstract (analytical):The transition to adulthood among working-class young people has become more prolonged and complex. Introducing the gender perspective to this problem leads to questioning whether being a woman represents an additional difficulty. This paper analyzes the ways in which the transition to adulthood among working-class young people of Córdoba (Argentina) occurs. This is a qualitative study that constructs biographies of the women and uses them as a data collection instrument. The research focused on 12 women between the ages of 19 and 26 who attend two different social labor educational centers. The transition to adulthood among young woman is not presented in the same manner. It is expressed in individual experiences dealing with employment and education that involve problems and tensions that affect the success of their transitions.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Aisenson, G., Legaspi, L., Valenzuela, V., Bailac, K. S., Czerniuk, R., Vidondo M., Virgili, N., Moulia, L., De Marco, M., & Gómez González, M. N. (2015). Temporalidad y con#guración subjetiva: re&exiones acerca de los proyectos de vida de jóvenes en situaciones de alta vulnerabilidad social. Anuario de Investigaciones, 22(1), 83-92.
Aparicio-Castillo, P. Ch. (2013). Educar y trabajar en contextos de precariedad y desigualdad en América Latina: jóvenes en debate. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 527-546.
Arancibia, M., & Miranda, A. (2017). Modelos normativos, empleo y cuidados: las trayectorias de las mujeres jóvenes en el Gran Buenos Aires. En D. Beretta, E. Cozzi, M. Estévez, & R. Trincheri (Comps.), Estudios sobre juventudes en Argentina V: juventudes en disputa: permeabilidad y tensiones entre investigaciones y políticas (pp. 186-196). Universidad Nacional de Rosario.
Argentina. (2006). Ley n.° 26 206. Ley de Educación Nacional. Ministerio de Educación de la Nación.
Arnett, J. J. (2008). Adolescencia y adultez emergente: un enfoque cultural. Pearson.
Arnett, J. J. (2015). The Oxford handbook of emerging adulthood. Oxford University Press.
Balarin, M., Alcázar, L., Rodríguez, M. F., & Glave, C. (2017). Transiciones inciertas: una mirada a los jóvenes de contextos urbanos vulnerables de Lima. Grade Group for the Analysis of Development. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-56487-2
Biggart, A., Furlong, A., & Cartmel, F. (2008). Biografías de elección y linealidad transicional: nueva conceptualización de las transiciones de la juventud moderna. En R. Bendit, M. Hanh, & A. Miranda (Comps.), Los jóvenes y el futuro: procesos de inclusión social y patrones de vulnerabilidad en un mundo globalizado (pp. 49-71). Prometeo.
Bourdieu, P. (2000). Cuestiones de sociología. Istmo.
Casal, J., García, M., Merino, R., & Quesada, M. (2006). Itinerarios y trayectorias: una perspectiva de la transición de la escuela al trabajo. Trayectorias, VIII(22), 9-20.
Castel, R. (2012). Prólogo. En G. Pérez-Soto & M. Romero (Eds.), Futuros inciertos: informe sobre vulnerabilidad, precariedad y desafiliación de los jóvenes en el conurbano bonaerense (pp. 9-17). Instituto Torcuato Di Tella.
Corica, A., & Otero, A. (2018). Transiciones juveniles: un análisis sobre el vínculo educación y trabajo de jóvenes egresados de la educación obligatoria argentina. Última Década, 26(48), 133-168. https://doi.org/10.4067/S0718-22362018000100133
Cornejo, M., Mendoza, F., & Rojas, R. (2008). La investigación con relatos de vida: pistas y opciones del diseño metodológico. Psykhe, 17(1), 29-39. https://doi.org/10.4067/S0718-22282008000100004
Elder, G. H. (2001). Life course: Sociological aspects. En N. Smelser, & P. Baltes (Eds.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Elsevier.
Filmus, D. (2015). La universalización del secundario en América Latina: una meta necesaria para la inclusión social y la ampliación de derechos de los jóvenes. En A. Miranda (Ed.), Sociología de la educación y la transición al mundo del trabajo: Juventud, justicia y protección social en la Argentina contemporánea (pp. 103-116). Teseo.
Hareven, T. (Comp.) (1978). Transitions: The family and the life course in historical
perspective. Academic Press. Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2017). Mercado de trabajo. Indicadores socioeconómicos (EPH): cuarto semestre de 2017. https://bit.ly/3iC4rxS
Jones, D., Manzelli, H., & Pechey, M. (2004). La teoría fundamentada: su aplicación en una investigación sobre vida cotidiana con VIH/sida y con hepatitis C. En A. L. Kornblit (Coord.), Metodologías cualitativas en ciencias sociales: modelos y procedimientos de análisis (pp. 47-76). Biblos.
Juárez, F., & Gayet, C. (2014). Transiciones a la vida adulta en países en desarrollo. Annual Review of Sociology, 40(1), 1-18. https://doi.org/10.1146/annurevsoc-071312-145709
Kornblit, A. L. (2004). Metodologías cualitativas en ciencias sociales: modelos y procedimientos de análisis. Biblos.
Leclerc-Olive, M. (2009). Temporalidades de la experiencia: las biografías y sus acontecimientos. Iberóforum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, IV(8), 1-39.
Micha, A., & Pereyra, F. (2019). La inserción laboral de las mujeres de sectores populares en Argentina: sobre características objetivas y vivencias subjetivas. Sociedade e Cultura, 22(1), 87-113. https://doi.org/10.5216/sec.v22i1.57887
Millenaar, V. (2014). Trayectorias de inserción laboral de mujeres jóvenes pobres: el lugar de los programas de formación profesional y sus abordajes de género. Trabajo y Sociedad, (22), 325-339.
Millenaar, V., & Jacinto, C. (2015). Desigualdad social y género en las trayectorias laborales de jóvenes de sectores populares. El lugar de los dispositivos de inserción. En L. Mayer, D. Llanos, & R. Unda-Lara (Comps.), Socialización escolar: procesos, experiencias y trayectos (pp.73-100). Abya Yala; Universidad Politécnica Salesiana; Cinde-Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctvtxw3k2.7
Ministerio de Producción y Trabajo. (2018). Provincia de Córdoba. Informe de diagnóstico laboral. https://bit.ly/33Sz7qe
Miranda, A. (2016). Transições juvenis, gerações sociais e processos de inclusão social na Argentina pós-neoliberal. Linhas Críticas, 22(47), 130-149. https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4797
Miranda, A., & Arancibia, M. (2017). Repensar el vínculo entre la educación y el mundo del trabajo desde la perspectiva de género: re&exiones a partir de un estudio longitudinal en el Gran Buenos Aires. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, (25), 1-19. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2907
Miranda, A., & Corica, A. (2018). Gramáticas de la juventud: reflexiones conceptuales a partir de estudios longitudinales en Argentina. En A. Corica, A. Freytes-Frey, & A. Miranda (Comps.), Entre la educación y el trabajo: la construcción cotidiana de las desigualdades juveniles en América Latina (pp. 27-50). Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctvfp62t8.4
Mora-Salas, M., & de Oliveira, O. (2014). Los caminos de la vida: acumulación, reproducción o superación de las desventajas sociales en México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, LIX(220), 81-115.
Muñiz-Terra, L., Roberti, E., Deleo, C., & Hasicic, C. (2013). Trayectorias laborales en Argentina: una revisión de estudios cualitativos sobre mujeres y jóvenes. Revista Laboratorio, 14(25), 57-79.
Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Sage.
Poy, S. (2018). Juventudes desiguales: oportunidades de integración social. Educa.
Roberti, E. (2017). Perspectivas sociológicas en el abordaje de las trayectorias: un análisis sobre los usos, signi#cados y potencialidades de una aproximación controversial. Sociologías, 19(45), 300-335. https://doi.org/10.1590/15174522-019004513
Sánchez-Galán, F. (2019). Transición a la adultez en España antes y en la salida de la crisis económica: una comparación utilizando el análisis de entropía. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (43), 117-136. https://doi.org/10.5944/empiria.43.2019.24301
Terigi, F. (2009). Los cambios en los formatos de la escuela secundaria Argentina: por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Revista Propuesta Educativa, 1(29), 63-71.
Trucco, D., & Ullmann, H. (Eds.) (2015). Juventud: realidades y retos para un desarrollo con igualdad. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://bit.ly/3gS5IQP