Condicionantes de la retención estudiantil en "escuelas de segunda oportunidad" en Chile

Main Article Content

Oscar Germán Espinoza Díaz
Luis Eduardo González Fiegehen
Dante Castillo Guajardo

Abstract

Abstract


The purpose of this article is to understand the perceptions that students, teachers and principals have regarding the aspects that affect the educational retention of adolescents who attend "second chance schools†in Santiago, Chile. The information collected for the study comes from 56 semi-structured interviews with students, teachers and principals in each of the selected Integrated Education Centers for Young People and Adults. The transcripts of the interviews were subject to an ethnographic narrative analysis and, for the codification and construction of categories the Atlas.ti software was used with all materials. The actors identified the most important determinants to promote educational retention and avoid students dropping out of school: the academic demands of students; affective accompaniment for students; and that the school is a welcoming. Place Finally, the authors identified the need to review the school reintegration processes for children and adolescents who do not adapt to "normal†conditions in the schools.

Article Details

How to Cite
Condicionantes de la retención estudiantil en "escuelas de segunda oportunidad" en Chile. (2019). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 17(2), 1-27. https://doi.org/10.11600/1692715x.17201
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Oscar Germán Espinoza Díaz, Centro de Estudios Avanzados de la Universidad de Playa Ancha y Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE)

Licenciado en Historia. Magíster en Ciencia Política (Universidad de Chile). Doctor en Política, Planificación y Evaluación en Educación de la Universidad de Pittsburgh (Estados Unidos). Investigador del Centro de Estudios Avanzados de la Universidad de Playa Ancha, del Instituto Interdisciplinario de Investigación Educativa (Iesed) y del Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (Piie). Orcid: 0000-0001-7525-2980. Índice H5: 2. Correo electrónico: oespinoza@academia.cl

Luis Eduardo González Fiegehen, Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE)

Ingeniero civil eléctrico. Magíster en Educación (Pontificia Universidad Católica de Chile). Doctor en Planificación y Administración Educacional de la Universidad de Harvard (Estados Unidos). Investigador del Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (Piie) y del Instituto Interdisciplinario de Investigación Educativa (Iesed). Orcid: 0000-0003-1850-3899. Índice H5: 1.

Dante Castillo Guajardo, Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE)

Licenciado en Sociología (Universidad Arcis). Candidato a Doctor en Educación de la Universidad Academia de
Humanismo Cristiano - Universite de Lyon 2. Investigador del Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (Piie) y del Instituto Interdisciplinario de Investigación Educativa (Iesed).

Sebastián Neut Aguayo

Licenciado en Historia (Pontificia Universidad Católica de Chile). Magíster en Historia (Universidad de Santiago).
Estudiante de Doctorado en Educación de Katholieke Universiteit Leuven (Bélgica). Orcid: 0000-0002-8137-7613.

How to Cite

Condicionantes de la retención estudiantil en "escuelas de segunda oportunidad" en Chile. (2019). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 17(2), 1-27. https://doi.org/10.11600/1692715x.17201