Criticism of the idea of childhood and educational project in the public policies of Colombia

Main Article Content

Mónica Viviana Gómez-Vasquez
Laura Melissa García-Gutiérrez
Ányela Patricia García-Guevara

Abstract

(analytical): This article explores the meaning of national and international guidelines on childhood and their relation with educational projects in Colombia. A qualitative study was carried out using documentary, descriptive and analytical approaches. The methodology used was semantic content analysis, while the population consisted of official documents that have the purpose of providing guidelines for the formulation of public policies in Colombia and Latin America. The conclusion of the researchers was that childhood is only considered as an investment strategy that contributes to a country's economic development in the future, an investment for which the return comes when these children reach adulthood. Subsequently, the idea of childhood development is based on an instrumental educational proposal that is associated with a neoliberal logic based on human capital.


 


Key words: Childhood, childhood education, public policies, neoliberalism, human capital (Unesco Social Science Thesaurus).

Article Details

How to Cite
Criticism of the idea of childhood and educational project in the public policies of Colombia. (2018). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 17(1), 153-168. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17109
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Mónica Viviana Gómez-Vasquez, Universidad Santiago de Cali

Psicóloga de la Universidad del Valle. Magíster en Educación Superior de la Universidad Santiago de Cali. Maestría en Psicoanálisis (en curso) en la Universidad de Buenos Aires (Argentina). Profesora de la Facultad de Educación de la Universidad Santiago de Cali y miembro de los grupos de investigación Gipi y Ciencias de la Educación, Educación Superior y Conceptos (Ciedus), del Centro de Estudios e Investigaciones Santiaguinas (Cipesa) de la Universidad Santiago de Cali. Profesora catedrática del programa de Trabajo Social de la Universidad del Valle (sede Zarzal). Orcid: 0000-0002-0179-8195. Correos electrónicos: monica.gomez05@usc.edu.co, vivianagomezvasquez@gmail.com

Laura Melissa García-Gutiérrez, Universidad Santiago de Cali, Colombia

Estudiante del programa de Licenciatura en Educación Preescolar. Miembro del semillero de investigación Sociafectividad, del Gipi del Cipesa, USC. Orcid: 0000-0001-8225-3893. Correo electrónico: laura.garcia06@usc.edu.co

Ányela Patricia García-Guevara, Universidad Santiago de Cali, Colombia

Estudiante del programa de Licenciatura en Educación Preescolar. Miembro del semillero de investigación: Sociafectividad, del Gipi del Cipesa, USC. Orcid: 0000-0002-8913-5056. Correo electrónico: anyela.garcia00@usc.edu.co

How to Cite

Criticism of the idea of childhood and educational project in the public policies of Colombia. (2018). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 17(1), 153-168. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17109