Between play and aggression: Norms and rules of playful communicative events in a scholastic context

Main Article Content

Luisa Fernanda Guarín-García
Juan Manuel Castellanos-Obregón

Abstract

(analytical): This research aims to understand communicative aggression among students in the fourth grade. It is focused on an analysis of assault as a type of a communicative event that takes place through norms related to interaction and linguistic interpretation (verbal and nonverbal), which are learnt and developed within communities with specific languages. Through developing an extensive ethnography of the classroom, the authors conducted an analysis of communicative actions, especially during play. The interaction and interpretation norms in place during school and play based communicative events to identify the articulation processes of the statements interpreted as aggressive by the children. The results show that in the communicative dimension of play in school aggressions can occur due to the use of communicative rules and norms by participants that are developed in the cultural setting in which they grow and interact. The set of communicative competencies that are learnt are often used to legitimize aggressive actors or interaction in an implicit manner, and are included as part of their daily experience of school.



Key words: Communicative violence [1016], school [288], ethnography of speaking [439], rule [912], norm [456], game [133], interaction [80], communication [234] (Unesco Social Science Thesaurus).

Article Details

How to Cite
Between play and aggression: Norms and rules of playful communicative events in a scholastic context. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(1), 193-205. https://doi.org/10.11600/1692715x.1511130112016
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Luisa Fernanda Guarín-García, Universidad de Caldas, Colombia

Antropóloga Universidad de Caldas. Manizales, Colombia. Correo electrónico: luisa.guarin.garcia@gmail.com

Juan Manuel Castellanos-Obregón, Universidad de Caldas, Colombia.

Antropólogo Universidad Nacional de Colombia, Magíster en Comunicación Educativa Universidad Tecnológica de Pereira, Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud Cinde-Universidad de Manizales. Profesor Universidad de Caldas.. Correo electrónico: juan.castellanos@ucaldas.edu.co

How to Cite

Between play and aggression: Norms and rules of playful communicative events in a scholastic context. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(1), 193-205. https://doi.org/10.11600/1692715x.1511130112016

References

Brenes-Peralta, C. & Pérez-Sánchez, R. (2015). Empatía y agresión en el uso de videojuegos en niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (1), pp. 83-194. Doi: 10.11600/1692715x.13110020813.

Chaux, E. (2002). Buscando pistas para prevenir la violencia urbana en Colombia: Conflictos y gresión entre niños(as) y adolescentes en Bogotá. Revista de Estudios Sociales, 12, pp. 43-53.

Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar. Bogotá, D. C.: Uniandes Ediciones.

Hymes, D. (1972). Modelos de interacción entre lenguaje y vida social. Journal of Social Issues, 23, pp. 1-29.

Hymes, D. (1974). Foundations in Sociolinguistics. An ethnographic Approach. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Kaplan, C. (2006). Violencias en plural: Sociología de las violencias en la escuela. Buenos Aires: Paidós.

Kaplan-Weinger, J. & Ullman, C. (2015). Methods for the ethnography of communication. Language in use in schools and communities. New York/ London: Routledge.

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.

Pardo, N. G. (1998). Etnografía del habla: Una perspectiva del análisis del lenguaje. Forma y Función, 11, pp. 149-160.

Paredes, M. T., Lega, L. I., Cabezas, H., Ortega, M. E., Medina, Y. & Vega, C. (2011). Diferencias Transculturales en la Manifestación del Bullying en Estudiantes de Escuela Secundaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9 (2), pp. 761-768.

Rivero, I. V. (2012). El juego desde la perspectiva de los jugadores: Una investigación para la didáctica del jugar en educación física -{en línea]. Tesis de posgrado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Buenos Aires, Argentina. Recuperada de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.901/te.901.pdf

Rizo, M. (2009). Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Volumen 8, pp. 3-16.

Robles, G. (1988). Las reglas del derecho y las reglas de juego: Ensayo de teoría analítica del derecho. Madrid: Civitas.

Tusón, A. (1997). Análisis de la conversación. Barcelona: Ariel.

VV. AA. (2015). Violencia en las escuelas y Políticas Póblicas. De la violencia al bienestar escolar. De la violencia al bienestar escolar. 6° Congreso Mundial sobre Violencia en las escuelas y Políticas Publicas. Lima: VV. AA.