The extracurricular groups in Agricultural Engineering at the University of Caldas (Colombia): 1970-2006; from political effervescence to scientific training

Main Article Content

Isaías Tobasura Acuña
Claudia Jurado Alvarán
Claudia Montes

Abstract

Taking into consideration that training professionals is a complex matter that overcomes the goals consigned in the syllabus, the students have complemented their training by means of Extracurricular Groups (EG). To comply with this dynamics, a characterization of these groups in the program of Agricultural Engineering at the University of Caldas from 1970 to 2006 was carried out. It aimed at finding out how these groups contributed to the students' training and how they provided the syllabi with positive feedback. The first part of this paper examines the EG's as "learning communitiesâ€; the second part, characterizes the groups in the program of Agricultural Engineering in three periods: the political effervescence in the1970's, the reflux of the 80's and the emergence of research seedbeds after the 90's. Finally, some lessons that had been learned during this research exercise and that highlight and reaffirm the importance of research training are presented.



Keywords: learning communities, students' movements, professional training, Agricultural Engineering, University of Caldas, university, learning.

Article Details

How to Cite
The extracurricular groups in Agricultural Engineering at the University of Caldas (Colombia): 1970-2006; from political effervescence to scientific training. (2011). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 7(2 Esp), 1573-1594. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/170
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Isaías Tobasura Acuña, Universidad de Caldas

Ingeniero Agrónomo de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, magíster en Desarrollo Rural de la Universidad Javeriana, magíster en Sociología de la Universidad Nacional de Colombia, Doctor en Sociología del Medio Ambiente de la Universidad de Salamanca (España). Correo electrónico: isaias.tobasura@ucaldas.edu.co

Claudia Jurado Alvarán, Universidad de Caldas

Profesora de la Universidad de Caldas.  Psicóloga de la Universidad de Manizales, magíster en Educación y Desarrollo Comunitario de la Universidad Surcolombiana-Cinde, actualmente estudiante del Doctorado Ciencias Sociales, Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales y el Cinde.

Claudia Montes , UTZ Certify

 UTZ Certify. Consultora de diseño y Comunicaciones. Diseñadora Visual de la Universidad de Caldas, especialista en Docencia Universitaria.

How to Cite

The extracurricular groups in Agricultural Engineering at the University of Caldas (Colombia): 1970-2006; from political effervescence to scientific training. (2011). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 7(2 Esp), 1573-1594. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/170

References

Alameda, O. & Raúl. (1985). "Los movimientos estudiantiles y el movimiento político en Colombia: relación durante 62 añosâ€. En Movimientos universitarios. América Latina siglo XXI. Tunja: Jotamar.

Apple, M. W. & Beane, J. A. (2000). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.

Bonal, X. (1992). "Escuelas aceleradas para alumnos desaventajadosâ€. En Cuadernos de Pedagogía, 201, pp. 60-65.

Carson, R. (2001). Primavera Silenciosa. Barcelona: Editorial Crítica.

Columena (2001). "Alternativas de Investigación: líneas y otros espaciosâ€. En: El Azadón. Manizales, noviembre.

El Azadón (noviembre de 1980). Manizales: "Editorialâ€.

García, N. (2003). Sistema de Trabajo con las TICs en el sistema educativo y en la información de profesionales: Las comunidades de aprendizaje. Recuperado el 14 Octubre del 2007, de: http://www.um.es/ead/red/6/comunidades.pdf

Geral, F. E. (2005). "Hacia la excelencia educativa en las comunidades de aprendizaje: participación, interactividad y aprendizajeâ€. Educar, 35, pp. 61-70.

Londoño, J. O. (2002). "La Universidad Colombiana frente al reto de la formación integralâ€. En Uni-pluriuniversidad, (2) 3.

Oviedo, C. M. (2004). "De la docencia a la vivencia: reflexiones en torno al semillero de investigaciones Compartirâ€. En: Entornos, 18. Universidad Surcolombiana, pp. 47-60.

Racionero, S. & Serradel, O. (2005). "Antecedentes de las comunidades de aprendizajeâ€. Educar, (35) 29-39. Recuperado el 11 Agosto del 2007, de:

http://ddd.uab.es/pub/educar/0211819Xn35p29.pdf.

Torres, R. M. (2004). "Comunidades de aprendizaje. Repensando lo educativo desde el desarrollo local y desde el aprendizajeâ€. Recuperado el 21 de julio del 2007, de: http://www.unesco.cl/medios/biblioteca/documentos/aprendizaje_vida_comunidad_aprendizaje_esp.pdf

Valencia, A. & Gómez, A. (1994). Evolución histórica de la Universidad de Caldas. Manizales: Universidad de Caldas.