Early reading to get to school
Main Article Content
Abstract
Researches have confirmed a determinant influence of genetic and environment on human being's development, especially on cerebral structure during early infancy. One of the first dimensions to take advantage of it is the communicative dimension. Like wise, Colombian's Government recognized it through its Educative political for early infancy (NEM, 2009.) According to Emilia Ferreiro (n. d.), the reader's conscience develops during early infancy when children have time and exposure to books and their helpers. In this way, Bebeteca (a library for children) is a meaningful and educative place which contributes to acquire favorable skills to learn reading and writing.
Keywords: Early infancy, reading, Bebeteca, Educative Political for Early Infancy.
Article Details
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Caivano, F. (2003). Bienvenidos a casa. Infancia, lenguaje y lectura. México, D. F.: Conaculta.
Cassany, D. (1999). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.
Espinosa, G. (2002). La aventura del lenguaje. Bogotá, D. C.: Planeta.
Ferreiro, E. (s.f.). La alfabetización no es un lujo ni una obligación: es un derecho. Recuperado 2009, marzo 26, de: http://www.taringa.net/posts/info/861531/Dra_-Emilia-Ferreiro:-Leer-yescribir-en-un-mundo-cambiante.html.
Ferreiro, E. (2002). Escritura y oralidad: unidades, niveles de análisis y conciencia metalingüística. En Relaciones de (in)dependencia entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.
Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México, D. F.: Siglo XXI.
Fraser, J. (2003). Desarrollo infantil inicial: salud, aprendizaje, y comportamiento a lo largo de la vida. En: Primera infancia y desarrollo. El desafío de la década. Memorias del encuentro sobre Primera Infancia. Bogotá, D. C.: Cargraphics S. A.
Fundación Iberoamericana Down 21. (s. f.). Método Doman. Recuperado 2009, julio 17, de: http://www.down21.org/educ_psc/educacion/tecnica_inetrvencion/doman.htm
García, M. C. (2003). La participación de los padres como factor de calidad en programas de desarrollo infantil, desarrollo humano y desarrollo social. En: Primera infancia y desarrollo. El desafío de la década. Memorias del encuentro sobre Primera Infancia. Bogotá, D. C.: Cargraphics S. A.
Goodman, Y. (1992). Las raíces de la alfabetización. En En Infancia y aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, (pp. 29- 42). Madrid: Board.
Ministerio De Educación Nacional (1998). Lineamientos Curriculares. Lengua Castellana. Bogotá, D. C.: Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional (2009). Desarrollo Infantil y competencias en la Primera Infancia. Recuperado 2009, marzo 30, de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-210305_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2009). Por una educación inicial incluyente y para toda la vida. Al tablero. 49, pp. 3-5.
Piaget, J. (1975). Seis estudios de Psicología. Barcelona: Barral Editores.
Reyes, Y. (2003). Yo no leo, alguien me lee... me descifra y escribe en mí. La bebeteca, relato de una experiencia de lectura en la primera infancia, desarrollada en Espantapájaros Taller. En: Infancia, lenguaje y lectura. México, D. F.: Conaculta
Reyes, Y. (2005). Lectura en la primera infancia. Recuperado 2010, julio 25, de: http://www.oei.es/inicial/articulos/lectura_primera_infancia.pdf
Teberosky, A. & Tolchinsky, L. (1992). Más allá de la alfabetización. En Infancia y aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, (pp. 5-13). Madrid: Board.
Zubiría, M. (2001). Teoría de las seis lecturas. Mecanismos de aprehendizaje semántico. Tomo I. Bogotá, D. C.: Famdi.