Mobilities and School Experience in the Urban Periphery of Córdoba, Argentina
Main Article Content
Abstract
(analytical)
This paper analyzes the intersections between territory, mobilities, and educational experiences of youngsters from a peripheral neighborhood in the city of Córdoba, Argentina. Through an ethnographic approach based on observations, territorial mapping workshops, and group interviews with secondary level students, we account for a monopolization of time and space by the school, which inhibits their participation in other significant social spheres. From the youth perspective, the school assumes a paradoxical connotation: it is a "good place" to be, although it is also an environment that does not meet specific demands related to health, respect for diversity, and recognition. The role of educators is not contested, as much as the way in which many of them are able to meet these demands.
Keywords: Youth; Secondary Schools; Communities; Participatory research.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Aguiar, A., & Escamilla, I. (Coords.). (2020). Expresiones de la segregación residencial y la pobreza en contextos urbanos y metropolitanos. Maporrúa.
Alves, H., Gibbs, L., Marinkovic, K., Brito, I., & Sheikhattari, P. (2022). Children and adolescents' voices and the implications for ethical research. Childhood, 29(1), 126-143. https://doi.org/10.1177/09075682211061230
Aramayona, B., & Nofre, J. (2021). Bandas de barrio (neighbourhood gangs) and gentrification: Racialised youth as an urban frontier against the elitisation of suburban wor-kingclass neighbourhoods in Twenty-First-Century Madrid. En R. Campos, & J. Nofre (Eds.), Exploring Ibero-American youth cultures in the 21st Century (pp. 49-73). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-83541-5_3
Bayón, M. & Saraví, G. (2022). Espacios de pertenencia juvenil en contextos de desventaja: tensiones y disputas. Última Década, 30(59), 43-74. https://doi.org/jmwj
Benza, G., & Kessler, G. (2021). El impacto de la pandemia en América Latina: retrocesos sociales e incremento de las desigualdades. Lavboratorio, 31, 12-33.
Bloor, M. (1983). Notes on member validation. En R. Emerson (Ed.), Contemporary field research: A collection of readings (pp. 156-172). Waveland Press.
Canales, M., & Peinado, A. (1995). Grupos de discusión. En J. M. Delgado, & J. Gutiérrez (Eds.), Métodos y técnicas de investigación en ciencias sociales (pp. 288-316). Síntesis Psicológica.
Caparelli, M. F., & Paulín, H. L. (2022). Acompañar las intermitencias: desafíos en el abordaje del consumo problemático de sustancias en jóvenes desde las perspectivas de referentes institucionales. Última Década, 30(58), 67-98. https://doi.org/kq72
Castro, M., Ferrer, G., Majado, M. F., Rodríguez, J., Vera, J., Zafra, M., & Zapico, H. (2007). La escuela en la comunidad. La comunidad en la escuela. Grao.
Chaves, M., Segura, R., Speroni, M., & Cingolani, J. (2017). Interdependencias múltiples y asimetrías entre géneros en experiencias de movilidad cotidiana en el corredor sur de la Región Metropolitana de Buenos Aires (Argentina). Revista Transporte y Territorio, (16), 41-67.
Cuevas-Parra, P. (2021). Thirty years after the UNCRC: Children and young people's participation continues to struggle in a COVID-19 world. Journal of Social Welfare and Family Law, 43(1), 81-98. https://doi.org/10.1080/09649069.2021.1876309
Delgado, M. (2017). El urbanismo contra lo urbano. La ciudad y la vida urbana en Henri Lefebvre. Revistarquis, 7(1), 65-71. https://doi.org/10.15517/ra.v7i1.31895
Díaz, J., Civís, M., & Longás, J. (2014). La gobernanza de redes socioeducativas: claves para una gestión exitosa. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), 213-230. https://doi.org/10.14201/11584
Dizerbo, A. (2022). En relación con los sujetos en investigación biográfica en educación. Revista del IICE, (52). https://doi.org/10.34096/iice.n52.12053
Duarte, K., & Escobar, S. (2021). The street as a youth recognition place for adult-centric expulsion. En B. Aramayona, & J. Nofre (Eds.), Exploring Ibero-American youth cultures in the 21st Century: Creativity, resistance and transgression in the city (pp. 103-122). Palgrave Macmillan.
Dussel, I. (2020). La escuela en la pandemia: re'exiones sobre lo escolar en tiempos dislo-cados. Práxis Educativa, 15, 1-16. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16482.090
Dussel, I., Brito, A., & Núñez, P. (2007). Más allá de la crisis: visión de alumnos y profesores de la escuela secundaria argentina. Santillana.
García-Bastán, G. (2016). Gestionar la reciprocidad: trabajo docente y vínculos intergeneracionales en la escuela secundaria. Propuesta Educativa, (46), 101-112.
García-Bastán, G., & Paulín, H. L. (2016). Identidades juveniles en escenarios de periferización urbana: una aproximación biográfica. Quaderns de Psicologia, 18(1), 35-52. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1307
García-Bastán, G., Pinto, M. E., & Paulín, H. L. (2022). Entre el imperativo de continuar y el riesgo de excluir: miradas juveniles acerca del acompañamiento a sus trayectorias escolares en pandemia. Praxis Educativa, 26(2), 1-23. https://doi.org/kq74
García-Bastán, G., & Tomasini, M. E. (2020). "Siempre nos miran a los del fondo": zonificación del espacio y producción de identidades en la escuela secundaria. Revista Colombiana de Educación, (78), 15-41. https://doi.org/10.17227/rce.num78-8383
Gavazzo, N., Beheran, M., & Novaro, G. (2014). La escolaridad como hito en las biografías de los hijos de bolivianos en Buenos Aires. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 22(42), 189-212. https://doi.org/10.1590/S1980-85852014000100012
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of the grounded theory: Strategies of qualitative research. Aldine.
Guba, E., & Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En C. Denman, & J. A. Haro (Eds.), Por los rincones: antología de métodos cualitativos en la investigación social (pp. 113-145). El Colegio de Sonora.
Hendel, V. (2020). Cartografías del peligro: desplazamientos, migración, fronteras y violencias desde la experiencia de los jóvenes en un barrio del Gran Buenos Aires, Argentina (2018-2019). Historia y Sociedad, (39), 184-212. https://doi.org/kq77
Hermida, C., Naranjo, G., Peña, J., Quezada, A., & Orellana, D. (2021). Avances en el conocimiento de la relación entre la movilidad activa a la escuela y el entorno urbano. Revista de Urbanismo, 45, 182-195. https://doi.org/10.5354/0717-5051.2021.58168
Kessler, G. (2004). Sociología del delito amateur. Paidós. Kessler, G. (2009). El sentimiento de inseguridad: sociología del temor al delito. Siglo XXI.
Leander, K. M., Phillips, N. C., & Taylor, K. H. (2010). The changing social spaces of learning: Mapping new mobilities. Review of Research in Education, 34(1), 329-394. https://doi.org/10.3102/0091732x09358129
Lefebvre, H. (1991). The production of space. Blackwell.
Maggi, M. F., & Hendel, V. (2022). Relaciones intra e intergeneracionales de jóvenes en movimiento con familias migrantes (Argentina). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.4811
Marengo, M., & Elorza, A. (2018). Segregación residencial socioeconómica y programas habitacionales públicos: el caso del programa mi casa mi vida en la ciudad de Córdoba, Argentina. Revista de Direito da Cidade, 10(3), 1542-1568. https://doi.org/kq78
Marinkovic, K., Gibbs, L., Saracostti, M., Lafaurie, A., Campbell, R., Sweeney, D., Her-nández, M., Sotomayor, M., Escobar, F., López-Ordosgoitia, R., Giraldo, D., Aristi-zábal, D., Wright, M., Charalampopoulos, D., Miranda, E., & Alisic, E. (2022). Think Big: A multinational collaboration to promote children's role as coresearchers in participatory research. American Journal of Community Psychology, 69(3-4), 306-317. https://doi.org/10.1002/ajcp.12582
Maxwell, J. A. (2012). Qualitative research design: An interactive approach. Sage. Maxwell, J. A. (2020). The value of qualitative inquiry for public policy. Qualitative Inquiry, 26(2), 177-186. https://doi.org/10.1177/1077800419857093
Medan, M. (2023). El lugar propio y la autonomía en jóvenes de barrios populares. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 21(2), 1-32. https://doi.org/kq79
Mendes, A. M., & Schwarz, P. (2010). Espacialidad y sociabilidad en el marco de las relaciones de género de los jóvenes. VI Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Nobile, M. (2016). La escuela secundaria obligatoria en Argentina: desafíos pendientes para la integración de todos los jóvenes. Última Década, 24(44), 109-131. https://doi.org/gg2smf
Núñez, P. (2020). Un tiempo escolar fuera de lo común: los jóvenes y sus sentidos sobre la escuela secundaria. En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 175-187). Unipe.
Núñez, P., Seca, M. V., & Arce, V. (2023). Escuela secundaria y juventudes en Argentina: los Centros de Estudiantes y las demandas de Educación Sexual Integral como soportes de las experiencias escolares. Iberoamericana, 23(82), 97-116. https://doi.org/kq8b
Pérez, J. P. (Ed.). (2018). Vidas sitiadas: jóvenes, exclusión laboral y violencia urbana en Centroamérica. Flacso.
Pérez, N. (2021). Casa Kolacho: Violence, youth, and urban art in the peripheries of Medellin. En B. Aramayona, & J. Nofre (Eds.), Exploring Ibero-American youth cultures in the 21st Century: Creativity, resistance and transgression in the city (pp. 123-147). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-83541-5_6
Previtali, M. E. (2010). Las chicas en la casa, los chicos en la calle: construcción genérica, violencia y prácticas de sociabilidad en Villa el Nailon, Córdoba. Revista del Museo de Antropología, 3(1), 77-90. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v3.n1.5449
Rosales, G. (2020). Respeto y relaciones intergeneracionales en la escuela secundaria: sentidos que jóvenes de sectores populares le atribuyen al trato respetuoso por parte de las y los adultos educadores. Márgenes, 1(2), 107-119. https://doi.org/kq8c
Rosales, G., Martín, M., Labella, M., & Gómez, N. (2019). Relaciones intergeneracionales en instituciones educativas formales: experiencias de niño/as, jóvenes y adultos/as. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Ciencias Humanas, 1(1), 27-34.
Saraví, G. A. (2015). Juventudes fragmentadas: socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. Flacso México.
Saraví, G. A., & Serrano-Santos, L. (2020). Jóvenes y territorio: dimensiones espaciales de vulnerabilidad en la transición a la adultez. En A. Aguiar, & I. Escamilla (Eds.), Expresiones de la segregación residencial y de la pobreza en contextos urbanos y metropolitanos (pp. 21-41). Maporrúa.
Savegnago, S. D. (2020). Mobilidades de jovens de grupos populares do Rio de Janeiro em relação à rua e a casa. CES Psicología, 13(1), 52-69. https://doi.org/kq8d
Segura, R. (2017). Ciudad, barreras de acceso y orden urbano. Revista Argentina de Estudios de Juventud, 11, e016. https://doi.org/10.24215/18524907e016
Simón, C., Giné, C., & Echeita, G. (2016). Escuela, familia y comunidad: construyendo alianzas para promover la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 25-42. https://doi.org/10.4067/s0718-73782016000100003
Simons, M., & Masschelein, J. (2014). Defensa de la escuela. una cuestión pública. Miño y Dávila.
Skelton, T. (2013). Young people's urban im/mobilities: Relationality and identity formation. Urban Studies, 50(3), 467-483. https://doi.org/10.1177/0042098012468893
Soneira, A. J. (2007). La teoría fundamentada en los datos (Grounded Theory) de Glaser y Strauss. En I. Vasilachis (Ed.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 153-173). Gedisa.
Southwell, M. (2020). Oficios terrestres, o del sostenimiento de la escolaridad entre virtua-lidad y territorio. En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (Eds.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 163-174). Unipe.
Tapia, S. A. (2018). "No me agrada viajar": moverse en la ciudad como desafío cotidiano para jóvenes de barrios populares de Buenos Aires. Última Década, 26(48), 201-233. https://doi.org/10.4067/s0718-22362018000100201
Tomasini, M. (2019). La educación sexual en disputa: desafíos para las escuelas en un escenario de transformación social y cultural. Revista Educación, Formación e Investigación, 5(8), 139-157.
Verd, J. M., & Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases, métodos y técnicas. Síntesis.
Viera-Alcazar, M. (2017). Género y juventud: categorías y condicionamientos relacionales. Vitam, 3(1), 62-82.
Yepes-Cardona, S., & Giraldo-Gil, E. (2023). Narrativas escolares de las estudiantes desplazadas por el conflicto armado en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 21(2), 1-25. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.21.2.5414
Zenklusen, D. (2020). "Quiero seguir estudiando para ser alguien": análisis de trayectorias educativas de jóvenes peruanos en Argentina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Niñez y Juventud, 18(2), 1-27. https://doi.org/10.11600/1692715x.18203