Meanings and interpretations of child labor in rural and urban contexts
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The paper seeks to understand the problem of rural and urban child labor using an interpretive perspective based on the meanings and conceptualizations of child labour in in the rural municipality of Tello and the city of Neiva, both located in the department of Huila, Colombia. The methodological approach used is an approximation of grounded theory that is configured with three categories: social capital; recognition; and the capabilities approach. The authors identify differentiations in the meanings constructed by children regarding the meaning of paid child labor, domestic work and the dynamics and links that form part of their home and school environments.
Keywords: Social capital, recognition, skills, child labor.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Bar, T., & Basu, K. (2009). Children, education, labor and land: In the long run and short run. Journal of the European Economic Association, 7(2/3), 487-497. https://doi.org/bt5wbm
Basu, K. (1998). The economics the child Labor. American Economics Review, 88(3), 412-422.
Becerra, S., & Cayeros, L. (2017). Por el gusto de trabajar: construcciones, motivaciones y beneficios de la niñez en situación de trabajo en Tepic (Nayarit). Tla-Melaua, 11(43), 78-103. https://doi.org/10.32399/rtla.11.43.371
Berger, L., & Luckman, T. (2003). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2000). La investigación en las ciencias sociales: más allá del dilema de los métodos. Ediciones Uniandes.
Bonilla, M., & López, A. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de Moebio, (57), 305-315. https://doi.org/gdvh4n
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. En J. G. Richardson (ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 240-268). Greenwood.
Carrión, V., Meneses, K., & Cruz, E. (2021). Las preferencias de género en el trabajo infan-til en Ecuador. Canadian Journal of Latin American and Caribbean Studies, 46(2), 180-195. https://doi.org/10.1080/08263663.2021.1882831
Coleman, J. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94(95), 95-120.
Contreras, M., & Páramo, D. (2019). La teoría fundamentada como metodología de construcción teórica. Pensamiento y Gestión, (7), 285-306.
Charmaz, K. (2013). La teoría fundamentada en el siglo XXI: aplicaciones para promover estudios sobre la justicia social. En N. Denzin (Ed.), Estrategias de Investigación cualitativa (pp. 270-325). Gedisa.
Estrada-Acuña, R., Giraldo, C., & Arzuaga, M. (2020). Aproximación al análisis de datos cualitativos en teoría fundamentada desde la perspectiva clásica. Revista Latinoame-ricana de Metodología de la Investigación Social, 20(10), 19-37.
Frasco-Zuker, L. (2016). El valor social del trabajo infantil: reflexiones a partir de una etnografía en Misiones [Ponencia]. X Jornadas de Sociología de la UNLP, 5 al 7 de diciembre del 2016, Ensenada, Argentina.
Fraser, N. (1997). ¿De la redistribución al reconocimiento? Dilemas en torno a la justicia en una época poscapitalista. En N. Fraser (Ed.), Justicia interrupta: reflexiones críticas desde la posición poscapitalista (pp. 17-54). Siglo del Hombres Editores.
García, V. (2015). El trabajo infantil rural: un puente para la construcción de saberes en la escuela rural. Infancias Imágenes, 15(1), 139-152. https://doi.org/gsxb
Glasser, G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory. Aladine Press.
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. Mac Graw Hill.
Hernández, C. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: su análisis mediante teoría fundamentada. Cuestiones Pedagógicas, (23), 187-210.
Lefebvre, H. (1982). Lógica formal, lógica diléctica. Siglo XXI.
Lincoln, I., & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
Martínez, A. (2016). Trabajo infantil en México: perfil sociodemográfico de los niños trabajadores de 5-11 años de edad. En D. Fernández, N. Tavira, & R. E. Cavallero (Eds.), Trabajo global y desigualdades en el mercado laboral. (pp. 227-304). Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctvtxw2p2.14
Martínez, S. (2020). El proceso de agendación de la política pública para prevenir y erradicar el trabajo infantil (2011-2018) [Tesis de maestría]. Universidad Católica del Perú.
Organización Internacional del Trabajo. (2002). ¿Qué se entiende por trabajo infantil? https://www.ilo.org/ipec/facts/lang--es/index.htm
Organización Internacional del Trabajo. (2020). Covid-19 and child labour: A time of crisis, a time to act. Unicef.
Padrón, M., & Román, P. (2013). Articularidades y complejidades del trabajo infantil: aspectos conceptuales y aproximación empírica a un fenómeno oculto con dimensiones diversas. Revista Facultad Ciencias Económicas, 21(1), 25-42. https://doi.org/gsxd
Páramo, D. (2015). La teoría fundamentada. Pensamiento & Gestión, (39), 1-7.
Rausky, M. (2020). El estudio del trabajo infantil y los desafíos en su abordaje. Revista Colombiana de Sociología, 44(1), 317-340. https://doi.org/10.15446/rcs.v44n1.77594
Reséndez, M., Villanueva, A., Dimas de los Reyes, A., & Dragustinovis, H. (2019). Trabajo infantil: una realidad social en el estado de Tamaulipas-México. Revista Ciencias Sociales, 25(4), 65-74. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i4.30517
Salazar, M. (2000). El trabajo infantil en Colombia: tendencias y nuevas políticas. Nómadas, (12), 152-159.
Sen, A. (2003). Development as capability expansion. Oxford University Press.
Sen, A. (2016). La idea de la justicia. Taurus.
Simón, A., Guillen, H., & Cueto, R. (2020). Creencias, actitudes y valores relacionados a la infancia y trabajo infantil en madres de Lima Metropolitana. Revista de Psicología, 38(1), 135-163. https://doi.org/10.18800/psico.202001.006
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Contus; Universidad de Antioquia.
Strauss, A., & Corbin, J. (2016). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
Tójar, J. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. La Muralla.
Trujillo, J., & Ãlvarez, N. (2011). Intercambio y mercado en el pensamiento crítico de Pierre Bourdieu. Apuntes del Cenes, 30(52), 9-36.
Unicef. (2006). Convención sobre los Derechos del Niño. Ginebra.
Ureña, A., Tovar, L. M., & Castillo, M. (2009). Determinantes del trabajo infantil y la escolaridad: el caso del Valle del Cauca en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 707-733.
Zelizer, V. (2002). Niño y comercio. Sociology, Gender Studies & Cultural Studies, 9(4), 375-396.