No lockdown: necropolitics and collective youth action in Colombia (2020)
Main Article Content
Abstract
Abstract (analytical)
Necropolitics was strengthened in Colombia during the lockdown caused by the new coronavirus. In response, different forms of protest emerged, two of which are analyzed in this article: the mobilization
regarding the case of sexual abuse of an Emberá girl by seven soldiers; and the collective youth action of the student movement, especially the Colombian Association of Higher Education Student Representatives. This study is based on a socio critical and qualitative approach that articulates three techniques: document review, analysis of content published on Twitter and semi-structured interviews. The results evidence that, in the face of necropolitics, youth collective action reacted by displaying its transformational potential through the combination of cyber-activism and "disobedient†mobilization on the streets.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Acrees [@ACREESCOL] (2020a). [cuenta de Twitter]. Twitter. https://twitter.com/ACREESCOL y familias. https://bit.ly/2Weictc
Acrees [@ACREESCOL]. (2020b, 28 de abril). En carta al Presidente@IvanDuque y @Mineducacion solicitamos asumir matrículas e inyectar más presupuesto a Universidades e ITTU Públicas. [Imagen con enlace]. [Tweet]. Twitter. https://bit.ly/3ngghQF
Acrees [@ACREESCOL]. (2020c, 20 de junio). Desde el Comité Nacional de Paro frente a la actual crisis derivada de recesión económica y pandemia, consideramos es prioritario. [Imagen con enlace]. [Tweet]. Twitter. https://bit.ly/3nfuL3j
Aguilar-Forero, N. (2016). Comunica(c)ción: la comunicación en la acción colectiva juvenil: dos experiencias organizativas en la ciudad de Bogotá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1331-1344.
Aguilar-Forero, N. (2017). Ciberactivismo y olas de agitación comunicativa: consideraciones etnográficas. Ãconos, (59), 123-148. https://doi.org/fm9q
Aguilar-Forero, N. (2020). Las cuatro co de la acción colectiva juvenil: el caso del paro nacional de Colombia (noviembre 2019-enero 2020). Análisis Político, 33(98), 26-43. https://doi.org/10.15446/anpol.v33n98.89408
Aguilera, O. (2010). Acción colectiva juvenil: de movidas y finalidades de adscripción. Revista Nómadas, (32), 81-98.
Aguilera, O. (2011) Acontecimiento y acción colectiva juvenil: el antes, durante y después de la rebelión de los estudiantes chilenos en el 2006. Propuesta Educativa, (35), 11-26.
Alvarado, S. V., Botero, P., Cardona, M., Patiño, J., & Ospina, H. F. (Eds.) (2011). Experiencias alternativas de acción política con participación de jóvenes en Colombia. Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud.
Antorchas se encienden en Bogotá en protesta por violación de niña indígena. (2020, 1 de julio). La Vanguardia. https://bit.ly/2W9icLd
Aparicio, J. R. (2019, 8 de diciembre). El paro también es fiesta: entre lo crítico y el peligro de lo banal. Cerosetenta. https://bit.ly/2K4kGYC
Bekkers, V., Beunders, H., Edwards, A., & Moody, R. (2011). New media, micromobiliza-tion, and political agenda setting: Crossover effects in political mobilization and media usage. The Information Society, 27(4), 209-219. https://doi.org/bs3cmj
Cárdenas, V. (2020, 2 de julio). La lucha de la comunidad trans durante la pandemia en Bogotá. El Espectador. https://bit.ly/37gExMY
Chiluwa, I., & Ifukor, P. (2015). "War against our children": Stance and evaluation in #BringBackOurGirls campaign discourse on Twitter and Facebook. Discourse & Society, 26(3), 267-296. https://doi.org/10.1177/0957926514564735
Conti, A. (2004). La encuesta hoy. De la "coinvestigación obrerista" al "caminar preguntando " y más allá: la encuesta sobre las "formas de vida" en el "taller metropolitano del saber difuso". En M. Mala (Ed.), Nociones comunes: experiencias y ensayos entre investigación y militancia (pp. 55-66). Traficantes de Sueños.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2020, 30 de junio). Comunicado de prensa. Gran Encuesta Integrada de Hogares (GEIH). https://bit.ly/34aAxfg
Delgado, R. (2009). Acción colectiva y sujetos sociales: análisis de los marcos de justificación ético-políticos de las organizaciones sociales de mujeres, jóvenes y trabajadores. Pontificia Universidad Javeriana.
Delgado, R., Ocampo. A., & Robledo, A. (2008). La acción colectiva juvenil: un modelo de análisis para su abordaje. Ponto-e-vírgula, (4), 196-216. De Zubiría, J. (2020, 4 de junio). La educación en tiempos de cuarentena. Semana. https://bit.ly/3nfnf8R
Escobar, A. (2010). Territorios de diferencia: lugar, movimientos, vida, redes. Envión Editores.
Escobar, A., Ãlvarez, S. & Dangino, E. (2001). Lo cultural y lo político en los movimientos sociales latinoamericanos. En A. Escobar, S. Ãlvarez, & E. Dangino (Eds.), Política cultural y cultura política (pp. 17-47). Taurus; Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Estudiantes de la U. del Valle realizan huelga de hambre para pedir que no se cobre matrícula de este semestre. (2020, 18 de junio). El Espectador. https://bit.ly/2Wadz3B
Feministas en Pereira realizaron plantón por violación de niña indígena. (2020). kienyke.com. https://bit.ly/3afhtQH
Fernández-Planells, A. (2013). #acampadabcn: el 15M desde Catalunya. En C. Feixa, & J. Nofre (Eds.), Generación indignada: topías y utopías del 15M (pp. 87-116). Milenio.
Figueroa-Grenett, C. (2018). La acción política de niños, niñas y jóvenes en Chile: cuerpos, performatividad y producción de subjetividad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 199-212. https://doi.org/10.11600/1692715x.16111
Galcerán, M. (2009). Deseo (y) libertad: una investigación sobre los presupuestos de la acción colectiva. Traficantes de Sueños.
Gibson-Graham, J. K. (2011). Una política poscapitalista. Siglo del Hombre; Pontificia Universidad Javeriana.
Glenn, C. L. (2015). Activism or slacktivism?: Digital media and organizing for social change. Communication Teacher, 29(2), 81-85. https://doi.org/fnm5
Gómez-Agudelo, J. W. (2018). Acontecimiento y escucha: revisión de estudios sobre el estudiante caído y los movimientos estudiantiles en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 71-87. https://doi.org/fnm6
Haber, A. (2011). Nometodología payanesa: notas de metodología indisciplinada. Revista Chilena de Antropología, (23), pp. 9-49. https://doi.org/10.5354/0719-1472.2011.15564
Harvey, D. (2020). Política anticapitalista en tiempos de coronavirus. En P. Madero (Ed.), Sopa de Wuhan: pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias (pp. 79-98). Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio.
Instituto de Estudios para el Desarrollo y la Paz. (2020). Líderes sociales y defensores de derechos humanos asesinados en 2020. https://bit.ly/2LxCGey
Juris, J. (2012). Re#ections on #Occupy everywhere: Social media, public space, and emerging logics of aggregation. American Ethnologist, 39(2), 259-279. https://doi.org/10.1111/j.1548-1425.2012.01362.x
LaRiviere, K., Snider, J., Stromberg, A., & O'Meara, K. (2012). Protest: Critical lessons of using digital media for social change. About Campus, 17(3), 10-17. https://doi.org/10.1002/abc.21081
Las2orillas. (2020, 25 de junio). Diez casos de abuso sexual que avergüenzan al ejército. Las2orillas. https://bit.ly/381vTBb
Linder, Ch., Myers, J. S., Riggle, C., & Lacy, M. (2016). From margins to mainstream: Social media as a tool for campus sexual violence activism. Journal of Diversity in Higher Education, 9(3), 231-244. https://doi.org/10.1037/dhe0000038
Malo, M. (2004). Prólogo. En M. Malo (Ed.), Nociones comunes: experiencias y ensayos entre investigación y militancia (pp. 13-39). Traficantes de Sueños.
Mauna-Rivera, W. A., Jiménez-López, G. H., & Galak, E. L. (2020). Cuerpo y política en jóvenes del movimiento estudiantil universitario (Universidad del Cauca, Colom-bia). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(1), 1-20. https://doi.org/10.11600//1692715x.18102
Mbembe, A. (2011). Necropolítica. Melusina.
Mbembe, A. (2020, 31 de marzo). La pandemia democratiza el poder de matar. [Entrevista de Diogo Bercito a Achille Mbembe]. La Vorágine. https://bit.ly/2LzFhEP
Metzger, M. W., Erete, S. L., Barton, D. L. Desler, M. K., & Lewis, D. A. (2015). The new political voice of young Americans: Online engagement and civic development among first-year college students. Education, Citizenship and Social Justice, 10(1), 55-66. https://doi.org/10.1177/1746197914558398
Morales, J. D. (2020, 10 de junio). Anderson Arboleda tampoco volvió a respirar. El Espectador. https://bit.ly/3a9FCZ0
Muñoz, G. (2015). Juvenicidio en Colombia: crímenes de Estado y prácticas socialmente aceptables. En J. M. Valenzuela (Coord.), Juvenicidio: Ayotzinapa y las vidas precarias en América Latina y España (pp. 131-164). NED; Iteso; El Colegio de la Frontera Norte.
Nancy, J. L. (2020). Excepción viral. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Wuhan: pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias (pp. 31-33). Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio.
Observatorio Feminicidios Colombia. (2020). Vivas nos queremos: dossier de feminicidios en cuarentena. http://observatoriofeminicidioscolombia.org/
Pearson, E., Tindle, H., Ferguson, M., & Litchfield, C. (2016). Can we tweet, post, and share our way to a more sustainable society? A review of the current contributions and future potential of #Socialmediaforsustaintability. Annual Review of Environment and Resources, 41, 363-397. https://doi.org/10.1146/annurev-environ-110615-090000
Peña, P., Rodríguez, R, & Sáez, C. (2016). Movimiento estudiantil en Chile, aprendizaje situado y activismo digital: compromiso, cambio social y usos tecnológicos adolescentes. Obets. Revista de Ciencias Sociales, 11(1), 287-310.
Reguillo, R. (2015). La turbulencia en el paisaje: de jóvenes, necropolítica y 43 esperanzas. En J. M. Valenzuela (Coord.), Juvenicidio: Ayotzinapa y las vidas precarias en América Latina y España (pp. 59-78). NED; Iteso; El Colegio de la Frontera Norte.
Rozo, K. (2020). Críticas en redes sociales por campaña de influenciadores y niña indígena. Caracol Radio. https://bit.ly/2Kp0Bfn
Rueda, R. (2013). Educación, nuevas formas de subjetividad social y tecnologías [Prólogo]. En R. Rueda, L. Ramírez, & A. Fonseca (Eds.), Ciberciudadanías: cultura política y creatividad social (pp. 4-21). Universidad Pedagógica Nacional. https://doi.org/10.2307/j.ctvfc52f4.3
Ruiz-Navarro, C. (2020, 25 de junio). Pandemia de feminicidios en Colombia. El Espectador. https://bit.ly/3oSc1Yj
Santos, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. Clacso.
Share, R. A., & Shayne, J. (2008). Youth-adult partnership in community organizing: A case study of the my voice counts! campaign. Journal of Community Practice, 14(4), 113-127. https://doi.org/10.1300/J125v14n04_07
Theocharis, Y. (2012). Cuts, tweets, solidarity and mobilisation: How the Internet shaped the student occupations. Parliamentary Affairs, 65(1), 162-194. https://doi.org/10.1093/pa/gsr049
Uribe, M. (2020). Subsidios para los más pobres: ¿qué está pasando en Colombia? Razón Pública. https://bit.ly/3gKXU3T
Uribe-Zapata, A. (2019). Cultura digital, juventud y prácticas ciudadanas emergentes en Medellín, Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(2), 1-19. https://doi.org/10.11600/1692715x.17218
Valenzuela, J. M. (2015). Remolinos de viento: juvenicidio e identidades desacreditadas. En J. M. Valenzuela (Coord.), Juvenicidio: Ayotzinapa y las vidas precarias en América Latina y España (pp. 15-58). NED; Iteso; El Colegio de la Frontera Norte.
Valenzuela, S. (2013). Unpacking the use of social media for protest behavior: The roles of information, opinion, expression, and activism. American Behavioral Scientist, 57(7), 920-942. https://doi.org/10.1177/0002764213479375
Zibechi, R. (2010). América Latina: contrainsurgencia y pobreza. Desde Abajo.
Žižek, S. (2020). El coronavirus es un golpe al capitalismo a lo Kill Bill... En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Wuhan: pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias (pp. 21-28). Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio.