Teaching practices and inclusive culture for vulnerable primary school groups in Sonora, Mexico

Main Article Content

Reyna de los Ángeles Campa-Álvarez
Blanca Aurelia Valenzuela
Manuela Guillén-Lúgigo

Abstract

Abstract (analytical)
The objective of this research was to analyze the practices and inclusive culture of primary school teachers who work with children from vulnerable population groups in Hermosillo, Sonora, Mexico. The methodology used was a non-experimental quantitative study. The Inclusion Index questionnaire was completed by 124 teachers. The results show that the most common types of vulnerability in the classroom correspond to poor economic situations, dysfunctional families and disabilities. There is a significant bidirectional relationship between teaching practices and inclusive culture (.741), which means that it is necessary to create a collaborative community, implement inclusive methodologies and support resources. The structural model predicts 36% inclusive education for students
from vulnerable population groups.



Keywords: Inclusion, vulnerability, childhood, practices, culture.

Article Details

How to Cite
Teaching practices and inclusive culture for vulnerable primary school groups in Sonora, Mexico. (2020). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 18(2), 1-17. https://doi.org/10.11600/1692715x.18211
Section
Primera Sección: Teoría y Metateoría
Author Biographies

Reyna de los Ángeles Campa-Álvarez, Universidad de Sonora, México

Psicóloga, Maestra y Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Sonora (México). Profesorainvestigadora de tiempo completo del Departamento de Psicología y Ciencias de la Comunicación, Universidad de Sonora (México). 0000-0003-3780-9623. Índice H5: 3. Correo electrónico: reyna.campa@unison.mx

Blanca Aurelia Valenzuela, Universidad de Sonora, México

Psicóloga y Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por Universidad Nacional de Educación a
Distancia (España). Profesora-investigadora de tiempo completo del Departamento de Psicología y Ciencias de
la Comunicación, Universidad de Sonora (México). 0000-0003-0960-9499. Índice H5: 4. Correo electrónico:
blanca.valenzuela@unison.mx

Manuela Guillén-Lúgigo, Universidad de Sonora, México

Doctora en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (España).
Profesora-investigadora de tiempo completo del Departamento de Trabajo Social, Universidad de Sonora
(México). 0000-0002-7801-5996. Índice H5: 5. Correo electrónico: manuela.guillen@unison.mx

How to Cite

Teaching practices and inclusive culture for vulnerable primary school groups in Sonora, Mexico. (2020). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 18(2), 1-17. https://doi.org/10.11600/1692715x.18211