Migrant children in Chile: Metasynthesis of educational experiences using a rightsbased approach

Main Article Content

María Olaya Grau Rengifo
Daniela Díaz Bórquez
Carla Muñoz Reyes

Abstract

(analytical)
This article presents a study based on a qualitative meta-synthesis of educational experiences of migrant children in Chile using a children's rights perspective based on compliance with these rights,
specifically the right to education. A systematic review of articles was carried out in September 2019
using the EBSCOhost, SciELO, Dialnet and Redalyc databases. This literature review focused on original
articles describing research in on migrant children and education in Chile. The results indicate that although the principles of access and availability are considered an educational issue, challenges involve strengthening educational inclusion processes using an intercultural perspective.


Keywords: Migrant childhood, educational experiences, intercultural education, right to education, Chile.

Article Details

How to Cite
Migrant children in Chile: Metasynthesis of educational experiences using a rightsbased approach. (2021). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 19(2), 1-29. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4228
Section
Segunda Parte Volumen 19 No. 2
Author Biographies

María Olaya Grau Rengifo, Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile

Trabajadora Social de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Magíster en Investigación Participativa y Desarrollo local. Magíster en Gobierno y Administración Pública, Universidad Complutense de Madrid. Doctora en Ciencias Políticas, Universidad Complutense de Madrid (España). Profesora asistente de la Escuela de Trabajo Social, Pontificia Universidad Católica de Chile. 0000-0003-0892-0795. H5: 3. Correo electrónico: mograu@uc.cl

Daniela Díaz Bórquez, Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile

Trabajadora Social, Pontificia Universidad Católica de Chile. Magíster en Sociología, Pontificia Universidad
Católica de Chile. Profesora adjunta Escuela Trabajo Social Universidad Católica de Chile. Presidenta del
Observatorio Niñez Adolescencia. 0000-0002-7179-8887. H5: 2. Correo electrónico: ddiaz@uc.cl

Carla Muñoz Reyes, Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile

Socióloga, Pontificia Universidad Católica de Chile. Analista en el Centro para la Transformación Educativa
de la Pontificia Universidad Católica de Chile. 0000-0002-2976-806X. H5: 0. Correo electrónico:
clmunoz1@uc.cl

How to Cite

Migrant children in Chile: Metasynthesis of educational experiences using a rightsbased approach. (2021). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 19(2), 1-29. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4228

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