Demystifying school violence: a critical analysis of representations
Main Article Content
Abstract
(analytical) This paper is based on a research focused on the analysis of what is usually referred to as school violence. It was carried out in three secondary schools in the city of La Plata, Argentina between 2011 and 2018 and intends to show the influence of negative social imaginaries on the way in which educators usually intervene in the resolution of conflicts considered (by themselves) to be violent. To carry out this task, a qualitative methodology was chosen that was supported by the analysis of testimonies and a review of specialized literature. The article concludes by inviting us to rethink the role of secondary education in the containment and redirection of violence towards a peaceful and democratic coexistence.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Arendt, H. (2006). Sobre la violencia. Alianza.
Bleichmar, S. (2008). Violencia social-violencia escolar. Noveduc.
Brener, G., & Kaplan, C. (2015). Violencias, escuela y medios de comunicación. En C. Kaplan (Dir.), Violencias en plural: sociología de las violencias en la escuela (77-102). Miño y Dávila.
Cornejo, R., & Redondo, J. (2001). El clima escolar percibido por los alumnos de enseñanza media: una investigación en algunos liceos de la Región Metropolitana. Última Década, 9(15), 11-52. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362001000200002
Chaves, M. (2010). Jóvenes, territorios y complicidades: una antropología de la juventud urbana. Espacio Editorial.
D'Angelo, L., & Fernández, D. (2011). Clima, conflictos y violencia en la escuela. Unicef; Flacso.
Duschatzky, S., & Corea, C. (2013). Chicos en banda: los caminos de la subjetividad en el declive de las instituciones. Paidós.
Dussel, I. (2005). ¿Se renueva el orden disciplinario escolar? Una lectura de los reglamentos de convivencia en la Argentina de la post-crisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27), 1109-1121.
García-Villanueva, J., De la Rosa-Acosta, A., & Castillo-Valdés, J. S. (2012). Violencia: análisis de su conceptualización en jóvenes estudiantes de bachillerato. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 495-512.
Garriga-Zucal, J. (2016). El inadmisible encanto de la violencia. Cazador de Tormentas Libros.
Hegel, G. (1968). Filosofía del derecho. Claridad.
Kaplan, C. (2015). Violencias en plural: sociología de las violencias en la escuela. Miño y Dávila.
Kornblit, A. (Coord.) (2008). Violencia escolar y climas sociales. Biblos.
Litichever, L. (2012). ¿Qué se regula hoy en las escuelas?: una mirada sobre las prescripciones de los reglamentos de convivencia. Revista Iberoamericana de Educación, 1(59), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie5911403
Litichever, L., Machado, L., Núñez, P., Roldán, S., & Stagno, L. (2008). Nuevas y viejas regulaciones: un análisis de los reglamentos de convivencia en la escuela media. Última Década, 16(28), 93-121. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362008000100006
Meirieu, P. (2007). Una pedagogía para prevenir la violencia en la enseñanza. Martínez Carranza.
Núñez, P. (2015). La producción escolar de la(s) juventud(es): desigualdad, convivencia y situaciones de discriminación en la escuela secundaria. Revista Cátedra Paralela, 12, 59-84.
Osorio, F. (2006). Violencia en las escuelas: un análisis desde la subjetividad. Noveduc.
Páez-Martínez, R. (2009). Cuerpo reconocido: formación para la interacción sin violencia en la escuela primaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 989-1007.
Pineau, P. (2008). Como a noite engendra o dia e o dia engendra a noite. Revisando o vínculo da produção mútua entre escola e Modernidade. Pro-posiçoes, 19(3), 83-104. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072008000300005
Southwell, M. (2018). Notas sobre la intermitente democratización de la secundaria. En P. Núñez (Comp.), Convivencia y escuela secundaria. Organización de Estados Iberoamericanos.
Southwell, M., Fridman, D., Litichever, L., Núñez, P., & Fajardo, J. P. (2015). Vínculos inter e intra generacionales en la escuela media: cambios y continuidades en el formato escolar, la convivencia y la construcción de la ciudadanía. En A. Pereyra (Comp.), Prácticas pedagógicas y políticas educativas: investigaciones en el territorio (311-340). Editorial Universitaria Unipe.