Historia del saber escolar estético en el preescolar

Main Article Content

Oscar Leonardo Cárdenas-Forero
Yenny Aguilera
Diana Paulina Silva

Abstract

(descriptive): This short article that uses a qualitative perspective is based on the explorations carried out by "History of Educational Knowledge in Preschool†Research Group. The purpose of this article is to highlight the conditions that existed during the decade of the 1980s that led to the development of school knowledge, particularly aesthetic knowledge, within public preschool education in Bogota, in terms of teaching practices. The article uses tools provided by Foucault's archaeological-genealogical approach to describe the origin, function and functioning of aesthetic school knowledge in schools, which served as a complement to the strategies of regulation, preschool and the education of children during this period.


 


Key words: School knowledge, aesthetic education, preschool, public school (Unesco Social Sciences Thesaurus).

Article Details

How to Cite
Historia del saber escolar estético en el preescolar. (2018). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 16(2), 695-707. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16204
Section
Primera Sección: Teoría y Metateoría
Author Biographies

Oscar Leonardo Cárdenas-Forero, Colegio Entre Nubes S. O. IED.Universidad del Tolima

Docente del Colegio Entre Nubes S. O. IED. Maestro de la Universidad del Tolima. Licenciado en Ciencias de la Educación con énfasis en Ciencias Sociales de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Especialista en Gerencia de Instituciones Educativas. Magíster en Desarrollo Educativo y Social. Coordinador del Semillero de Investigación "Historia de los Saberes Escolares en el Preescolar" y Director del Grupo de Investigación "Historia de las Disciplinas Escolares" avalados por la Universidad del Tolima (Colombia)

Yenny Aguilera, Estudiante Universidad del Tolima, Colombia.

Estudiante de la Universidad del Tolima, integrante del Semillero de Investigación "Historia de los Saberes Escolares en el Preescolar" adscrito a la Universidad del Tolima. Orcid: 0000-0002-1288-3264. Índice H5:1 

Diana Paulina Silva, Estudiante de la Universidad del Tolima

Estudiante de la Universidad del Tolima, integrante del Semillero de Investigación "Historia de los Saberes Escolares en el Preescolar" adscrito a la Universidad del Tolima. Orcid: 0000-0003-4739-5989. Índice H5:1 

How to Cite

Historia del saber escolar estético en el preescolar. (2018). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 16(2), 695-707. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16204