Syntactic awareness and reading comprehension in vulnerable children

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Marcela Bizama
Beatriz Arancibia
Katia Sáez
Laurent Loubiès

Abstract

(analytical): Syntactic awareness is one of the metalinguistic skills used in reading comprehension that has been less researched in the Spanish language. This study aims to analyze the development of syntactic awareness and its relation to the development of reading comprehension
skills among socially disadvantaged children who attend schools classified as vulnerable. The study uses a descriptive correlational and transversal methodology. The sample consists of 161 children of both sexes: 61 in the 2nd Grade, 55 in the 3rd Grade and 57 in the 4th Grade in two schools. The results of the study indicate a level of performance that is below the expected average in terms of reading comprehension skills based on students' age, as well as below average results for syntactic awareness. The study also reveals a high significant correlation between both variables.



Key words: Reading, cognition, language development, academic achievement, reading research, disadvantaged children, disadvantaged schools, learning disabilities (Unesco Social Science Thesaurus).

Article Details

How to Cite
Syntactic awareness and reading comprehension in vulnerable children. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(1), 219-232. https://doi.org/10.11600/1692715x.1511323012015
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Marcela Bizama, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Profesora Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile. Profesor de Estado. Doctor en Educación. Profesor Adjunto Departamento de Fundamentos de la Pedagogía. Facultad de Educación. Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile.

Beatriz Arancibia, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Profesora Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile. Dr. En Lingüística. Profesor Adjunto Departamento de Lenguas. Facultad de Educación. Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile.

Katia Sáez, Universidad de Concepción

Profesora Universidad de Concepción, Chile. Dr. En Estadística. Profesor Adjunto Departamento de Estadística Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas. Universidad de Concepción, Chile.

Laurent Loubiès, Universidad de Concepción

Licenciado Universidad de Concepción, Chile. Psicólogo. Licenciado en Psicología por la Universidad de Concepción, Chile

How to Cite

Syntactic awareness and reading comprehension in vulnerable children. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(1), 219-232. https://doi.org/10.11600/1692715x.1511323012015

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